CÍL: Děti si uvědomí, že voda je součástí přírody, že se vyskytuje v rostlinách i na povrchu věcí, v půdě apod. Aktivita má děti motivovat k prozkoumávání vody v přírodě.

ČAS: 30 min.

POMŮCKY: PL, tužky

POSTUP:

  1. Pedagog se s žáky vydá na vycházku do blízké přírody. Nejlépe ráno, kdy se vyskytuje rosa. Pedagog se zeptá žáků,
    kde si myslí, že se vyskytuje voda v přírodě? Žáci říkají své tipy. Pedagog je pochválí, ale řekne, že voda se možná
    vyskytuje i tam, kde ji nečekáme, nebo nás ani nenapadne, že může být. Pojďme to prozkoumat.
  2. Pedagog rozdá pracovní listy, do kterých si žáci budou psát to, co zkoumají a na co přišli. Mohou své objevy i kreslit.
    Pedagog motivuje žáky, ať zkoumají vše, co v přírodě objeví, motivuje je k samostatné práci, popř. k práci ve skupinkách.
    První sloupec v pracovním listu doplňují sami žáci. Vezmou kámen do ruky a zjistí, že je suchý a že voda v něm není.
    Nebo zjistí, že je na povrchu mokrý, ale jinak z něho nic neteče. Najdou mech, když ho zmáčknou, zjistí, že z něho
    teče voda. Všimnou si, že na listech kontryhelu vypadá voda jako perla, že pavučina je plná drobných kapek. Najdou
    mrtvé dřevo, kůru. Vykopají půdu pod travnatým drnem a zjistí, že je vlhká, když ji mají v dlaních. Mohou zkusit
    půdu i na poli, půdu blízko potoka atd. Do kolonky Voda ANO popisují nebo kreslí svá zjištění a postřehy.
  3. Sdílení: Jakmile žáci ukončí badatelskou část, sejdou se a sdílí s ostatními, na co přišli.
  4. Shrnutí: Voda se vyskytuje i tam, kde ji na první pohled nerozeznáme. Zadržuje ji půda, rostliny, ulpívá na listech,
    pavučinách. Více se drží v okolí vodních toků nebo rybníků, mokřadů a také ve stinných místech (les, remízek apod.)

REFLEXE: Pedagog si s žáky povídá o jejich bádání. Bylo těžké vodu v krajině najít? Jak by se nám hledalo, kdybychom sem přišli v parné poledne? Překvapilo vás něco?

TIP PRO PEDAGOGA: Vhodné rozšíření této aktivity je využití pracovního listu Voda v živých organismech z Vodního čarování 1 od Blanky Ponížilové, kde si děti uvědomí, jak velkou část tvoří voda v tělech živočichů a člověka. Též je vhodné navázat s aktivitou Kolik vody je v lidském těle z kapitoly Voda a já.