CÍL: Žáci si zopakují, co způsobuje erozi, k čemu je dobrá organická hmota v půdě.
ČAS: 18 min.
POMŮCKY: dataprojektor, video
POSTUP: Pedagog pustí žákům video od stopáže:
1.49–3.12 Zde pedagog video zastaví a společně si řeknou, co už ví – že erozi způsobují špatné a časté pojezdy po půdě.
3.12–3.34 Pedagog se ptá dětí: Proč se musí do půdy dodávat hnojivo (hnůj/zelené hnojení/chemická hnojiva)?
Odpověď: Hnojivo dodává do půdy potřebné živiny pro rostliny. Kdyby se hnojivo do půdy nedodávalo, tak by rostliny ani půdní živočichové neměli co „jíst“ a nic by tam nevyrostlo. Co se však děje, když do půdy do dáváme jen chemická, umělá hnojiva? To se dozvíme v další části:
3.12–4.31 Pedagog se opět ptá: Jak to tedy je s tím umělým hnojivem?
Odpověď: Umělé hnojivo nepodporuje půdní živočichy. Z půdy mizí žížaly i další organismy, které půdu provzdušňují, dělají zde chodbičky, vytváří humus (úrodnou složku půdy), a umožňují tak vodě vsakování. Půda bez živočichů vsakuje mnohem hůře, a je tak ohrožená erozí.