Co si do vody vylijeme, to si vypijeme

– aneb Jak všechno se vším souvisí

Aktivita je inspirována hrou Story Cubes (příběhy z kostek).

CÍL: Žáci dokáží přemýšlet v souvislostech, rozvíjí kreativní myšlení.

ČASOVÁ DOTACE: 45 min.

POMŮCKY: Nákres kostky PL Kostky, který se vystřihne a slepí v kostku.

POSTUP: Vytisknuté šablony (4 druhy) si žáci vystřihnou a slepí. Žáci utvoří čtyřčlenné skupiny. Každý člen si hodí jednou kostkou. Ze slov, která každému padla, utvoří skupiny několik vět (stačí 3) o tom, jak spolu slova navzájem souvisí, jak jsou propojená a ovlivňují se.

PŘÍKLAD: úroda, záplava, chemikálie, žába.

VĚTY: Přišel silný liják, způsobil záplavu a zničil úrodu. Proud vody spláchl do nejbližšího potoka/studny chemikálie z pole. Chemikálie mohou ohrozit vodní živočichy, např. žábu i jiné. Voda ze studní již nebude pitná.

Variace pro 1.–2. ročník: stačí vybrat dvojice – trojice slov. Z nich vytvoří věty, aby dávaly smysl.

SLOVA DO KOSTEK:
džíny — rajče — vana — půda — pole — les — tůňka — rybník — mozek — léky — hnojiva — kadibudka — žížala — žába — úroda — střecha — parkoviště — hovězí maso — záchod — papír — chemikálie — záplava — traktor — pračka

PŘÍKLAD: Žába žije v tůňce. Traktor veze hnojiva na pole.

(Pozn. pedagog si může zvolit i vlastní slova, k dispozici je i prázdná šablona).