Cíl: Studenti pochopí vývoj koncentrace CO2 v atmosféře, uvědomí si, že za zvyšováním CO2 do značné míry stojí lidská činnost.

Čas: 25 min

Pomůcky: vytištěné grafy na A4 (viz Příloha CO2 a jeho vliv) pro každou skupinku

Postup:
Studenti se rozdělí do skupinek nejlépe po třech a čtyřech. Každá skupinka dostane dva grafy. Úkolem je vyčíst z grafů: a) Nejpodstatnější věc. b) Co dál se dá z grafů vyčíst?
Pokud máte k dispozici méně času, práci s druhým grafem (Cykly koncentrací CO2 a O2 v atmosféře) je možné vynechat.

Pokud by takto obecné zadání bylo pro studenty těžké, položí pedagog přímé otázky typu:
Jak velká koncentrace CO2 byla před 600 tis. lety?
Jak velká koncentrace CO2 byla v roce 1000 našeho letopočtu?
Jak velká koncentrace CO2 byla v roce 1700?
Jaká je koncentrace dnes?
Od kdy se začala koncentrace CO2 navyšovat? S čím je to spojené?
apod.

Graf: Vývoj koncentrace CO2
a) Dnešní koncentrace CO2 dosahují nejvyšších hodnot za dobu existence lidstva.
b) Od průmyslové revoluce, tedy přibližně od roku 1850, koncentrace CO2 rychle rostou a dosahují vyšších hodnot než kdykoliv za posledních 800 000 let. Probíhající klimatická změna prokazatelně nesouvisí s přirozeným střídáním dob ledových a meziledových, protože současná koncentrace CO2 razantně převyšuje rozmezí hodnot, s nimiž je toto střídání přirozeně spojeno.

– veškeré informace, jak pracovat s grafem, co z něho vyčíst zde

Graf: Cykly koncentrací CO2 a O2 v atmosféře
a) Koncentrace CO2 se vlivem fotosyntézy a dýchání mění během roku. Také koncentrace O2 se mění během roku, dlouhodobě klesá cca o 40ppm za desetiletí.
b) Kolísání koncentrace CO2 a O2 během roku je způsobeno faktem, že většina světových lesů je umístěna na severní polokouli. V létě mají listnaté stromy listy a převažuje fotosyntéza – rostliny odčerpávají CO2 z atmosféry a ukládají uhlík do svých kmenů a listů. Na podzim stromy shazují listy, které hnijí a uvolňují část CO2 zpět. Viz Atlas klimatické změny str. 14

A – veškeré informace, jak pracovat s grafem, co z něho vyčíst zde