Cíl: Studenti si uvědomí, jak sami mohou ovlivnit stav půd a jak jej mohou ovlivňovat zemědělci a majitelé pozemků.

Čas: 30 min

Pomůcky: flipchart, fixy

Postup:
Pedagog se ptá studentů: „Můžeme nějak my ovlivnit stav našich půd, erozi, zábor, znečištění?“ Nápady zapisuje na flipchard (tabuli).

Co můžeme podniknout my? Můžeme nějak přispět?

Mohlo by zaznít: Mohu si vybírat potraviny, které kupuji. Mohu kupovat především potraviny od menších zemědělců, ekozemědělců. Mohu kompostovat. Mohu založit ve škole, doma ve městě záhony, kde budu pěstovat zeleninu a ovoce. Mohu podpořit nebo iniciovat komunitní projekt společného pěstování.
Až budu uvažovat o stavbě rodinného domu, nekoupím si pozemek, který je určen k výstavbě satelitních domků. Budou používat šetrnější prací a mycí prostředky (ekologicky šetrné prostředky, bezfosfátové prostředky).

Co může udělat zemědělec?
Může se rozhodnout, že se bude učit vnímat místo, kde hospodaří, že se na ně bude ladit, spolupracovat s ním, hospodařit bez průmyslově vyrobených hnojiv a pesticidů, využívat zeleně, remízky, zelené hnojení, meziplodiny.

Co může udělat majitel půdy?
Může se rozhodnout komu a za jakých podmínek půdu pronajme. Může kvalitu hospodaření s půdou sledovat a může o něm se zemědělcem hovořit. Neprodávat zemědělskou půdu developerům, ani pro účely výstavby.