Důsledky klimatické změny a jak z toho ven?

CÍL: Žáci se seznámí s možnými důsledky klimatické změny i s možnostmi, jak tyto následky zmírnit, aktivně se zapojit. Uvědomí si dosah své činnosti na klimatickou změnu a svoji moc udělat něco pro její odvrácení. Seznámí se s chováním, které vede k zlepšení stavu klimatu.

ČAS: 45 min.

POMŮCKY: 2× A3 papír/tabule, obrázek s Bobym 2× A4 (pro třídu), sada zalaminovaných (nebo jen vytištěných) karet Důsledky KZ 15 ks, seznam výroků Můj příspěvek k odvrácení/zmírnění hrozby KZ 25 ks (počet se může měnit), předkreslené stopy (viz přílohy).

POSTUP – ÚVODNÍ EVOKACE: Vytiskněte si obrázek, přečtěte si se žáky rozhovor a odpovězte pejskovi Bobymu na jeho otázku: Co je klima? Slyšeli jste někdy ve zprávách něco o klimatu? Byli jste součástí nějakého rozhovoru o klimatu/klimatické změně? Proč je důležité o ní mluvit? Pokud chcete, můžete si obrázek doplnit o další „bubliny“.

Jako téma k rozhovoru pro starší žáky můžete zpracovat i obsah článku Předpověď počasí: jak bude v roce 2050? https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/predpoved-pocasi-jak-bude-v-roce-2050 (cit. 4. 6. 2022).

VARIACE AKTIVITY – DRAMATIZACE: Texty v bublinách představují scénář, vybraní žáci/dobrovolníci si vylosují role a skupina (rodina, domácí mazlíček, TV reportér) zahraje třídě scénku z obrázku.

POSTUP: Vytisknuté/zalaminované kartičky důsledky KZ + popisky pedagog předem schová na různá místa ve třídě. Pro žáky aktivitu uveďte v tomto duchu: Klimatická změna nás může v budoucnosti ohrozit, zatím si to ne všichni uvědomují, někteří to vůbec nevidí nebo nechtějí vidět. Vy patříte mezi lidi, kteří o tématu něco ví a uvědomují si, co lidi svou činností přírodě způsobují. Hledejte ukryté kartičky a dozvíte se, co všechno by se v budoucnosti mohlo na planetě stát.

Když žáci všechny kartičky najdou a naskládají na větší papír, mohou sami přijít na to, co je na obrázku za hrozbu.

Pedagog se zeptá, jestli by se dětem takový svět líbil? Byly by s ním spokojené? Pravděpodobně získá negativní odpověď a zeptá se dětí na nápady, jak se tomu můžeme vyhnout, jak z toho ven? Krátce o tom mluví a děti si své nápady napíší na prázdné připravené kartičky ve formě stopy. Pak pedagog rozmístí (jinam než k hrozbám, např. na druhou stranu třídy) seznam výroků Můj příspěvek … + nápady od žáků. Všechny nápady jsou napsané do šlápot, a to:

— ve formě stopy – protože je potřeba udělat první kroky i pro ostatní lidi

Děti si přečtou výroky, vyladí se na obsah (u mladších žáků se pedagog ujistí, že rozumějí obsahu). Společným úkolem pro třídu je vystavit z kartiček stop symbolickou cestu, která bude vést od papíru nebo tabule s kartičkami hrozby jiným směrem. Děti si mohou společný svět, kam kroky putují, namalovat a vytvořit si tak svůj vysněný budoucí svět.

Obrázek s Bobym

Seznam výroků Můj příspěvek ke zmírnění klimatické krize (vytisknout, nebo vepsat text do obrázků).

            1. Jezdím na kole a chodím pěšky.
            2. Znám druhy obnovitelných zdrojů energie.
            3. Jím sezónní ovoce.
            4. Při nákupu se snažím vyhýbat plastovým obalům.
            5. Poznám smíšený les.
            6. Zasadím stromy.
            7. Jím méně masa.
            8. Vím, že letecká doprava produkuju velké množství CO2 (skleníkových plynů), proto na dovolenou pojedeme jinak než letadlem.
            9. Jsem ochotný/á pomáhat dospělým při budování tůněk, obnově mokřadů.
            10. Vím, a můžu informovat i rodiče a kamarády, že časté kosení trávníků a luk ničí biodiverzitu/druhovou rozmanitost.
            11. Upřednostním krátkou sprchu před vanou.
            12. Nenechávám zbytečně téct pitnou vodu.
            13. Snažím se nekupovat výrobky s palmovým olejem/tukem.
            14. Nekupuji věci, které opravdu nepotřebuji.
            15. Při odchodu z místnosti zhasínám světlo.
            16. Třídím odpad.
            17. Radši si hraji venku, než na PC.
            18. V konvici ohřívám jen tolik vody, kolik potřebuji.
            19. Vím, že zateplený dům ušetří hodně energie.
            20. Mluvím o tom, co se dá pro Zemi udělat, s kamarády, rodiči.
            21. Navrhnu rodině i kamarádům, ať kupují víc biopotravin.
            22. Když se mi pokazí nějaká věc, zkusím ji nejprve nechat opravit, protože vím, že na její výrobu bylo spotřebováno hodně energie i vody.
            23. Šetřím papírem, protože pro výrobu papíru se musí kácet stromy a spotřebuje se hodně vody a energie. Když mám možnost, rozhodnu se pro recyklovaný papír.
            24. O své věci/hračky dobře pečuji, když už je nepotřebuji, daruji je dál.
            25. Jsem ochoten dát ze svého kapesného (pokud dostávám) finanční příspěvek na podporu projektu zlepšujícího životní prostředí.

            ZÁVĚREČNÁ REFLEXE: Jak se vám pracovalo? Co jste zažili, jak jste se u toho cítili? Jak jste vybírali své kroky/činy pro záchranu planety? Udělali byste to i ve skutečném životě? Byli byste ochotni se uskromnit, pokud by to přírodě i vám v budoucnu pomohlo?

            Důsledky klimatické změny