CÍL: Žáci se seznámí s možnými důsledky klimatické změny i s možnostmi, jak tyto následky zmírnit, aktivně se zapojit. Uvědomí si dosah své činnosti na klimatickou změnu a svoji moc udělat něco pro její odvrácení. Seznámí se s chováním, které vede k zlepšení stavu klimatu.
ČAS: 45 min.
POMŮCKY: 2× A3 papír/tabule, obrázek s Bobym 2× A4 (pro třídu), sada zalaminovaných (nebo jen vytištěných) karet Důsledky KZ 15 ks, seznam výroků Můj příspěvek k odvrácení/zmírnění hrozby KZ 25 ks (počet se může měnit), předkreslené stopy (viz přílohy).
POSTUP – ÚVODNÍ EVOKACE: Vytiskněte si obrázek, přečtěte si se žáky rozhovor a odpovězte pejskovi Bobymu na jeho otázku: Co je klima? Slyšeli jste někdy ve zprávách něco o klimatu? Byli jste součástí nějakého rozhovoru o klimatu/klimatické změně? Proč je důležité o ní mluvit? Pokud chcete, můžete si obrázek doplnit o další „bubliny“.
Jako téma k rozhovoru pro starší žáky můžete zpracovat i obsah článku Předpověď počasí: jak bude v roce 2050? https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/predpoved-pocasi-jak-bude-v-roce-2050 (cit. 4. 6. 2022).
VARIACE AKTIVITY – DRAMATIZACE: Texty v bublinách představují scénář, vybraní žáci/dobrovolníci si vylosují role a skupina (rodina, domácí mazlíček, TV reportér) zahraje třídě scénku z obrázku.
POSTUP: Vytisknuté/zalaminované kartičky důsledky KZ + popisky pedagog předem schová na různá místa ve třídě. Pro žáky aktivitu uveďte v tomto duchu: Klimatická změna nás může v budoucnosti ohrozit, zatím si to ne všichni uvědomují, někteří to vůbec nevidí nebo nechtějí vidět. Vy patříte mezi lidi, kteří o tématu něco ví a uvědomují si, co lidi svou činností přírodě způsobují. Hledejte ukryté kartičky a dozvíte se, co všechno by se v budoucnosti mohlo na planetě stát.
Když žáci všechny kartičky najdou a naskládají na větší papír, mohou sami přijít na to, co je na obrázku za hrozbu.
Pedagog se zeptá, jestli by se dětem takový svět líbil? Byly by s ním spokojené? Pravděpodobně získá negativní odpověď a zeptá se dětí na nápady, jak se tomu můžeme vyhnout, jak z toho ven? Krátce o tom mluví a děti si své nápady napíší na prázdné připravené kartičky ve formě stopy. Pak pedagog rozmístí (jinam než k hrozbám, např. na druhou stranu třídy) seznam výroků Můj příspěvek … + nápady od žáků. Všechny nápady jsou napsané do šlápot, a to:
— ve formě stopy – protože je potřeba udělat první kroky i pro ostatní lidi
Děti si přečtou výroky, vyladí se na obsah (u mladších žáků se pedagog ujistí, že rozumějí obsahu). Společným úkolem pro třídu je vystavit z kartiček stop symbolickou cestu, která bude vést od papíru nebo tabule s kartičkami hrozby jiným směrem. Děti si mohou společný svět, kam kroky putují, namalovat a vytvořit si tak svůj vysněný budoucí svět.

Seznam výroků Můj příspěvek ke zmírnění klimatické krize (vytisknout, nebo vepsat text do obrázků).
- Znám druhy obnovitelných zdrojů energie.
- Jím sezónní ovoce.
- Při nákupu se snažím vyhýbat plastovým obalům.
- Poznám smíšený les.
- Zasadím stromy.
- Jím méně masa.
- Vím, že letecká doprava produkuju velké množství CO2 (skleníkových plynů), proto na dovolenou pojedeme jinak než letadlem.
- Jsem ochotný/á pomáhat dospělým při budování tůněk, obnově mokřadů.
- Vím, a můžu informovat i rodiče a kamarády, že časté kosení trávníků a luk ničí biodiverzitu/druhovou rozmanitost.
- Upřednostním krátkou sprchu před vanou.
- Nenechávám zbytečně téct pitnou vodu.
- Snažím se nekupovat výrobky s palmovým olejem/tukem.
- Nekupuji věci, které opravdu nepotřebuji.
- Při odchodu z místnosti zhasínám světlo.
- Třídím odpad.
- Radši si hraji venku, než na PC.
- V konvici ohřívám jen tolik vody, kolik potřebuji.
- Vím, že zateplený dům ušetří hodně energie.
- Mluvím o tom, co se dá pro Zemi udělat, s kamarády, rodiči.
- Navrhnu rodině i kamarádům, ať kupují víc biopotravin.
- Když se mi pokazí nějaká věc, zkusím ji nejprve nechat opravit, protože vím, že na její výrobu bylo spotřebováno hodně energie i vody.
- Šetřím papírem, protože pro výrobu papíru se musí kácet stromy a spotřebuje se hodně vody a energie. Když mám možnost, rozhodnu se pro recyklovaný papír.
- O své věci/hračky dobře pečuji, když už je nepotřebuji, daruji je dál.
- Jsem ochoten dát ze svého kapesného (pokud dostávám) finanční příspěvek na podporu projektu zlepšujícího životní prostředí.
ZÁVĚREČNÁ REFLEXE: Jak se vám pracovalo? Co jste zažili, jak jste se u toho cítili? Jak jste vybírali své kroky/činy pro záchranu planety? Udělali byste to i ve skutečném životě? Byli byste ochotni se uskromnit, pokud by to přírodě i vám v budoucnu pomohlo?
Důsledky klimatické změny













