Cíl: Studenti rozvíjí myšlení v souvislostech: hledají propojení mezi svým chováním a možnostmi zmírnění environmentálních dopadů na planetu.

Čas: 30 min

Pomůcky: velké papíry, tužky, PL Šetrnost myšlenková mapa pro každého

Postup – zadání pro studenty:
Každý student nejdřív přemýšlí, co pro ně znamená být šetrný a hospodárný. Kde může jako jedinec zmírnit své dopady na planetu? Své nápady zapisuje do předchystané myšlenkové mapy. Jakmile budou všichni studenti hotovi, vytvoří dvojice a společně sdílí své nápady. Doplňují i o nápady spolužáka. Poté vytvoří čtveřice a udělají to samé, osmičlenné skupinky, šestnáctičlenné až bude nad jednou mapou pracovat celá třída. Vždy při spojení skupinek studenti doplňují do myšlenkové mapy, co tam chybí.
Reflexi je možné provést formou škálování možností úspor:
Studenti vyberou z myšlenkové mapy z aktivity 10 možností šetrného chování, které jsou schopni teď ve svém životě udělat. A seřadí je od 1 po 10. Jedna znamená: není to pro mě problém, deset – dá mi to hodně zabrat, ale ještě to zvládnu. Jsou v mapě i možnosti, které teď nejsem schopný udělat, ale myslím si, že v budoucnu to zvládnu? Jsou v mapě možnosti, které jsou pro mě nepřijatelné? Společně zhodnotí. Není podmínkou, aby každý student sdílel své priority a škálování, důležité je se zamyslet a začít zvažovat možnosti.

Otázky na závěr: Jak náročné bylo seřadit, vybrat co můžeš ušetřit? Byli jste u škálování opravdoví?

Uveďte příklady, co nebylo problém, a co už vám dá zabrat? Kdybyste měli od zítra začít šetřit, co byste skutečně ve svém životě zavedli? Překvapilo vás něco?