Cíl: Studenti si ukotví vědomosti, které nabyli v předchozích pokusech. Zhodnotí, zda se problém s erozí vyskytuje i v jejich okolí. Naučí se rozeznávat erozi z orotofotosnímků.

Čas: 20 – 30 min

Pomůcky: orotofotosnímky s erozí (příloha), video s erozní událostí, dataprojektor, PC, orotofotosnímky okolní krajiny z různých let

Postup:
Studenti si nejdříve společně prohlíží ortofotosnímky, kde je vidět eroze. Mohou si pustit video s erozí, kde jsou vidět velké nepřerušované lány, nezakrytá půda, žádné remízky ad. Přemýšlí nad tím, co je zde příčinou. Uplatňují znalosti, které nabyli při pokusech v předchozí aktivitě.

Poté pedagog promítá orotofosnímky, ortofotomapy okolní krajiny a zkusí společně pomocí dataprojektoru a leteckých snímků prozkoumat své
okolí – popř. již své zvolené povodí, zda najdou na snímcích erozi. Poté mohou ověřit v terénu. Buď erozi potvrdí, nebo vyvrátí. Pokud vyvrátí, všimnou si, kde nastala změna. Nebo proč eroze dnes vidět není (počasí, jiné plodiny, zatravnění apod.). Též mohou v terénu narazit na erozi, která na ortofoto snímcích vidět nebyla.

Ortofotodnímky z různých let najdete zde. K lehčí orientaci na webových stránkách vám poslouží příloha Manuál geoportálu.