Klima a počasí nejsou to samé

Nejsme jiní než naši předkové – lidé se vždy hodně o počasí zajímali a odjakživa si o něm vykládali. První záznamy v kronikách se týkaly vedle významných událostí – úrody, válek atp. – hlavně počasí. To proto, že počasí velmi ovlivňovalo pěstování plodin. Nebylo odkud „dovézt“ jiné potraviny v případě neúrody. Lidé byli na počasí závislí, taky mnohem víc času trávili venku. Dnes trávíme 80 % času v budovách a autech, přesto nás počasí stále zajímá. Jde mimo jiné o konverzační téma, o kterém se baví lidé na potkání před domem, na zastávce i napříč světem. O počasí lze zkrátka mluvit kdykoliv a s každým. Počasí nás propojuje a klima taky, protože neznají hranic. Jsme v tom společně. Pojďme se o klimatu nejen bavit, pojďme i společně něco udělat!

CÍL: Žáci znají rozdíl mezi počasím a klimatem.

ČAS: 30 min.

POMŮCKY: PL 1 Počasí a klima pro každého žáka.

POSTUP: Pedagog se ptá: Co myslíte, proč nás počasí tolik zajímá? Jak náš život ovlivňuje? Jak na něm závisíme? Všimli jste si nějaké změny, např. o prázdninách nebo v zimě? Jaké činnosti děláme (které nás baví), když je slunečno, oblačno, prší, sněží, fouká vítr?

Na základě PL vyvoďte definici počasí a klimatu/podnebí – zaměřte se se žáky na klíčová slova v PL. A vyplňte dle instrukce: žáci dokreslí ke každému počasí obrázek a dopíší činnost. Doplní typické počasí pro klimatické oblasti (malé děti jen: zima a mráz/teplo/vlhko/horko/sucho), doplní typická zvířata a plodiny. Na závěr si doplní a zapíší definici počasí a klimatu.

ROZŠIŘUJÍCÍ AKTIVITA – VYCHÁZKA A POZOROVÁNÍ V PŘÍRODĚ: Vyplnění pracovního listu může probíhat i venku při vycházce do přírody. Pedagog naváže na aktuální počasí a roční období a vyptává se žáků na jejich pozorování, zkušenosti a prožitky.

TIP PRO PEDAGOGA: Jednoduché a srozumitelné vysvětlení toho, co je klima, najdete zde