TIP: Školní projekt – lze propojit s Mapou pocitů.

CÍL: Hlubší seznámení se svým okolím, utváření vztahu k nejbližší krajině a přírodě ve svém okolí. Aktivní zapojení do ochrany krajiny ve svém okolí.

ČASOVÁ DOTACE: dlouhodobý projekt

POMŮCKY: nakopírovaná zvětšená mapa okolí školy/obce (vel. A3) pro každého žáka nebo dvojici, fl ipchartový papír, lepidlo, barvičky

POSTUP: Nejprve se třída vydá do terénu na procházku okolní krajiny. Pedagog vybídne žáky k všímavosti, protože z je jich putování vznikne pozoruhodná mapa. Každé dítě si postupně vybere/najde ve svém okolí místo/prvek, které se mu líbí, zaujalo ho, spojuje si ho s příjemným prožitkem. Zaměříme se na přírodní prvky v okolí (strom, výhled, skupina keřů, hezký kámen, tady bydlí veverka atp.). Toto místo zakreslí do mapy. K místu nakreslí obrázek nebo pořídí fotografii a připíše stručný popis vlastního prožitku, proč si místa cení (příjemné místo pro sezení, létají tu motýli, je tu ticho, klid,…). Také přemýšlí, jak je toto místo důležité z hlediska jeho ekosystému. Do mapy doplní i tuto informaci, např. stanoviště je domovem pro ptáky, poskytuje potravu/vodu pro živočichy, obydlí pro veverky nebo zadržuje vodu v krajině. Někteří žáci mohou svému místu napsat i básničku nebo vytvořit příběh. Pokud místo nemá jméno, mohou mu ho vymyslet. Vznikne tak soubor zajímavých míst k vycházce, kam se mohou vydat a zastavit i další lidé (spolužáci, rodina, veřejnost). Tato mapa bude prezentována jako pozvánka k návštěvám do okolí pro celou školu/školní komunitu.

ROZŠÍŘENÍ PRO ŠKOLNÍ PROJEKT: zapojení a prezentace na obecním/městském úřadě

Třída vytvoří návrhy na zlepšení vybraných míst např. vysadit strom, umístit ptačí budku, uklidit, opatřit popiskem s informací, vytvořit posezení – lavičku atd. Tuto mapu míst s popisky a návrhy na zlepšení odprezentují a vystaví žáci na úřadě nebo jiném veřejném prostranství podle možností daného místa. Po prezentaci mohou zkusit i další krok – domluvit si jednání s příslušným úřadem nebo institucí, kde se projednají jednotlivé návrhy i potenciál jejich realizace.