CÍL: Žáci rozvíjejí schopnost spolupráce, sebevědomí, tvořivé myšlení. Posilují schopnost vnímání sebe i ostatních spolužáků. Posilování důvěry ve vlastní schopnosti a možnosti.

ČAS: 30 min.

POMŮCKY: obrázek hezké zdravé přírodní krajiny, karton/tvrdý papír, nůžky, lepidlo

POSTUP: Obrázek hezké zdravé přírodní krajiny pedagog vytiskne na formát A3, přilepí na karton/tvrdý papír a rozdělí na díly (např. jako puzzle) dle počtu dětí ve třídě/skupině. Pedagog uvede aktivitu: každý z nás je jedinečný a má nějakou jedinečnou schopnost. Může použít motivaci se středověkými rytíři. V minulosti měl každý rytíř štít a na něm erb (znak). V erbu měli rytíři vyobrazenu některou ze svých ctností (dobrou vlastnost). Pak se každý žák nachvilku zamyslí nad svou dovedností, kterou může využít pro ochranu přírody a krajiny. Napomůžou otázky typu: Co dobře umíš? Co rád děláš? Jak tvoje schopnosti/vlastnosti mohou být užitečné?

Tato dovednost může být jakákoli (např. schopnost komunikovat, pozorovat, láska k přírodě, ke zvířatům, ohleduplnost, schopnost dokumentace: focení, natáčení videí, kreslení atd.), kterou žák může přispět k nápravě krajiny. Každý žák napíše na svůj díl mozaiky kontrastní barvou svou charakteristiku nebo silnou stránku, na kterou je hrdý, a připojí také své jméno. Poté společně obraz zdravé krajiny poskládají. Nalepí jednotlivé části na větší karton/tvrdý papír. Mozaiku krajiny a svých dovedností si žáci vystaví ve třídě, můžou se k ní vracet a navazovat na její obsah při realizaci školních (nejen) eko-projektů.

REFLEXE: Bylo pro vás těžké najít talent, kterým můžete přispět k ochraně planety? Jak se vám spolupracovalo při skládání? Jaký je to pocit vidět tolik skvělých dovedností? Máte nějaké nápady, jak bychom je mohli využít pro ochranu krajiny/přírody?