Cíl: Studenti si utřídí své poznatky o problematice povodní.
Pomůcky: Pro každého studenta pracovní list s pravdivými-nepravdivými výroky
Čas: 15-20 min
Postup: Studenti zakroužkují pravdivá tvrzení v pracovním listu a společně si zdůvodní odpovědi.
Řešení pracovního listu. Zvýrazněny správné odpovědi:
- Ničivé povodně tu byly vždy a jsou přirozenou součástí klimatických cyklů.
- Škody vzniklé při povodních jsou dnes výrazně vyšší, protože je v říčních nivách více zástavby.
- Jednou z hlavních příčin povodní v ČR je odlesnění krajiny.
- Člověk snížil schopnost krajiny zadržovat vodu a proto je častější výskyt sucha i povodní.
- Nejefektivnější protipovodňovou ochranu představují přehrady.
- Zemědělské meliorace zpomalují odtok vody z krajiny.
- Stoletá povodeň nastane vždy jen jednou za sto let.
- Regulací byly naše řeky zkráceny asi o 30 %. To způsobuje rychlejší odtok vody, což přispívá k suchu i povodním.
- Většina vody na naše území přiteče řekami z okolních států.
- Rostoucí rozloha polí a orné půdy vede k lepšímu vsakování dešťové vody.