Cíl: Studenti porozumí dopadům různých lidských činností, jejich propojení s klimatickou změnou a změnou ekosystémů. Studenti přemýšlejí v souvislostech.
Čas: 45 min
Pomůcky: 3x (dle počtu skupinek) velký papír A2 (balicí papír), tužky, fixy, 3x (dle počtu skupinek) rozstříhané sady pojmů ke KZ (klimatické změně – příloha).
Postup: Studenti pracují ve skupinkách. Je na pedagogovi, jak velké skupinky se vytvoří. Každá skupinka dostane velký papír, nejlépe A2 a rozstříhané pojmy týkající se klimatické změny (příčiny, důsledky).
Zadání: Vytvořte myšlenkovou mapu pomocí pojmů, které máte k dispozici. Propojte je šipkami, zjistěte, které pojmy souvisí s čím, co jsou příčiny a důsledky. Snažte se zakomponovat do mapy všechny pojmy. Pokud přijdete na pojem, který podle vás ve výběru chybí, doplňte ho.
Po uplynutí časové dotace první skupinka představí svůj model myšlenkové mapy. Poté se přejde ke druhé a ta zkusí vyjádřit něco, co ještě nebylo řečeno ve skupince první, popř. co mají jinak pojaté, jiné vztahy a propojení. Třetí skupinka představí odlišnosti svého modelu.
Závěrečná diskuse, shrnutí: Planeta je komplexní propojený ekosystém. Zvyšování CO2 souvisí s vícero aktivitami člověka a promítá se do mnoha oblastí. Ovlivňuje ekosystémy a společnost na všech místech planety.
Myšlenková mapa – příklad:
– veškeré informace, jak pracovat s grafem zde
