– zmapování zvoleného území a návrh nápravného opatření
Cíl: Studenti se učí číst v krajině, rozeznávat jednotlivé prvky v krajině. Porozumí problematice zádrže vody v krajině, učí se navrhovat pomocí digitálních technologií nápravná opatření. Jsou vedeni k tomu být aktivními občany a angažovat se v místě, kde bydlí.
Pomůcky: mobily s aplikací Qfield, popř. vytištěné mapy, katalog prvků, tužky, plány meliorací, pokud k danému místu existují, PC s Qgisem, co nejvíce informací k danému místu
Postup:
Pedagog se studenty zvolí část krajiny, kterou chtějí podrobněji poznat, zmapovat, a navrhnout opatření vedoucí k jejímu zlepšení. Nejlepší je zvolit jedno ucelené území, nejlépe malé povodíčko, kdy se pracuje s územím od pramene toku po soutok. Je však pravděpodobné, že se třídě nepodaří vybrat území tak, aby splňovalo podmínku jednoho celého povodí, pravděpodobně pro jeho rozsáhlost. Výsledky studenti prezentují před zástupci škol, ostatními studenty, zastupiteli města, zemědělci. Zvolí si sami způsob prezentace. Mohou uspořádat výstavu nebo společné promítání.
Podrobné informace k mapování a navrhování nápravných opatření najdete v dalších kapitolách.