CÍL: Žáci porozumí rozdílu mezi zdravou a poškozenou krajinou a seznámí se s možnostmi, jak učinit změnu k obnově.
ČASOVÁ DOTACE: 45 min.
POMŮCKY: vytisknuté obrázky poškozené krajiny a zdravé krajiny na ukázku, vytisknuté PL Oživme krajinu do dvojic, bedýnka s pískem nebo ekvivalent
ÚVODNÍ MOTIVACE: Pedagog přinese bedýnku s pískem, která představuje vyschlou krajinu – poušť + obrázek erodované půdy z Moravy. Řekne žákům, že mohou tuto krajinu zachránit, proměnit, ale potřebují k tomu jednak vědomosti a také sílu. Důležité je pomoct krajině zadržet vodu. Když splní pohybové úkoly, dostanou obrázky (celkem 9), z nichž na závěr vytvoří živou krajinu na připravené pracovní listy. Tak krajinu oživí.
POSTUP: Než žáci začnou s pohybovou aktivitou, pedagog zapíše nápady/návrhy žáků k proměně krajiny na tabuli. Pak jim představí sadu obrázků s krajinnými prvky (viz PL), které si „vycvičí/vydělají“ – dostanou je za své úsilí. Pedagog napíše na tabuli úkoly simulující fyzickou aktivitu potřebnou při práci v terénu, při proměně krajiny:
— budování/kopání tůňky = zapojení svalstva ramen = kliky
— sázení stromů = kliky + předklon a dotknout se ideálně dlaněmi země, při sázení aleje můžeme zvýšit počet kliků i předklonů
— mapování krajiny = dlouhé chození = běhání na místě po dobu 2 min, protože krajinu musíme nejdřív dostatečně poznat, objevit správná místa, která jsou vhodná na budování tůní, kde chybí stromy atp.
— úpravy melioračních systémů (přerušení zatrubnění, tvorba tůní apod.) – znázornění bagru = procvičení ramen = kliky o zeď + dřepy
Žáci postupně získávají kartičky s vodními prvky a zelení – remízek, tůň, faunu: obojživelníky, hmyz, přírodní hnojivo potřebné k obnově krajiny. Ve dvojicích je po domluvě umístí (nalepí) na pracovní list. PL mohou i dokreslit pastelkami.
PŘÍLOHA: PL fotky – vytisknout žákům do dvojic, k rozstříhání a nalepení.
REFLEXE: „Pracovali“/cvičili jste pro oživení krajiny hodně? Byl to těžký úkol? Jak myslíte, že je to ve skutečnosti? Když porovnáte krajinu na obrázku před oživením a po něm, jaké vidíte rozdíly, jaký máte z toho obrázku pocit? Do které krajiny byste si raději vyšli na procházku a proč? Co dalšího je potřeba k oživení krajiny (fi nance, čas na jednání s úřady, určitou profesi apod.)?