CÍL: Žáci pochopí jednu z důležitých funkcí mokřadů — zádrž vody.

ČAS: 10 min.

POMŮCKY: dvě nádoby s vodou, hadr suchý, hadr navlhčený

POSTUP: Může se jevit jako nepochopitelné, že vlhká půda dokáže při dešti pojmout více vody než vysušená. Podobných příkladů okolo sebe naleznete více.

Pedagog vylije na podlahu/podložku vedle sebe na dvě místa stejné množství vody. Vyzve dvě děti, aby vodu utřely hadrem. Jeden má hadr zcela suchý, druhý vlhký, dobře vyždímaný. Pokus by měl vyjít tak, že suchým hadrem jde voda setřít hůře. Naopak navlhčený a dobře vyždímaný hadr vodu nasál mnohem rychleji.

Pedagog položí otázku: Souvisí nějak náš pokus s tématem mokřadů nebo krajiny? Děti zkouší vymýšlet odpovědi.

Suché pole nebo louka s utuženou půdou se bude při prudkém dešti chovat podobně jako suchý hadr. Déšť se nebude vsakovat do půdy, voda bude proto odtékat rychle pryč. Mokřad, ačkoli je vlhký, nebývá zcela nasycen (plný vody), při dešti je schopen rychle pojmout další vodu. S dalším podobným příkladem se běžně setkáváte, pokud zaléváte květiny a občas na zálivku zapomenete. Když je půda v květníku zhutnělá a vyschlá, snadno se vám stane, že květináč přelijete, ačkoliv půda zůstane suchá. Voda se bude vsakovat pomaleji než u květníku s půdou vlhkou.

TIP PRO PEDAGOGA: Nejdříve si pokus vyzkoušejte, ať víte, jak vaše látka reaguje.