Zdroje a citace

Společně s dětmi proti suchu

Voda a já

  1. Labyrint: Metodický list 3/2011 Smyslové vnímání přírody [online]. [cit. 23.5.2022]
    Dostupné z <http://www.ametyst21.cz/media/content/download/155_metodicky-list-smyslove-vnimani-prirody.pdf>.
  2. NaZemi: Kdo je za vodou? Výukový program. Lipka, 2012.
  3. Centrum o zdraví: Může naše tělo fungovat bez vody? [online]. [cit. 23.5.2022]
    Dostupné z <https://www.centrum-o-zdravi.cz/blog/zajima-vosti/muze-nase-telo-fungovat-bez-vody>.
  4. DUŠEK, J., KOSTKA, P.: Zázrak jménem voda. Fragment, 2020. ISBN 978-80-25349-39-7.
  5. UNICEF: Znečištěná voda zabíjí 20krát více dětí než války [online]. [cit. 4.6.2022]
    Dostupné z <https://www.unicef.cz/znecistena-voda-zabi-ji-20krat-vice-deti-nez-valky/>.
  6. Upraveno dle: PEKÁRKOVÁ, A.: Rozhodujeme se zodpovědně a jednáme eticky. [online]. Projekt Odyssea, 2007. [cit. 29.5.2022]
    Dostupné z <https://www.odyssea.cz/localImages/11_7.pdf>.
  7. FIŠEROVÁ, D.: Jiskra ve sněhu. Vyšehrad, 2002. ISBN 978-80-7429-328-3.

Voda v krajině

  1. CÍLEK, V., JUST., T., SŮVOVÁ, Z. A KOL.: Voda a krajina. Dokořán, 2017. ISBN 978-80-7363-837-5.
  2. LOŽEK, V., CÍLEK, V., LISÁ, L., BAJER, A.: Geodiverzita a hydrodiverzita. Geologický ústav AV ČR, v. v. i. Dokořán, 2020. ISBN 978-80-7363-961-7.
  3. HOLZER, S.: Poušť, nebo ráj. Knihkupectví CZ, 2014. ISBN 978-80-87426-31-9.
  4. Upraveno dle PONÍŽILOVÁ B.: Vodní čarování 1. Rezekvítek, 2010. ISBN 978-80-86626-11-6.
  5. BRUKNER, J.: Samá voda. Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01911-6.
  6. Škola pro udržitelný život: Cesta labyrintem ŠUŽ. Příloha metodiky vzdělávacího programu Škola pro udržitelný život pro 2. stupeň ZŠ [cit. 19.3.2022].
    Dostupné z: https://www.skolaprozivot.cz/Ke-stazeni.html.
  7. Upraveno dle: MOTLOVÁ, M.: Kam se ztrácí sněhuláci? Euromedia Group, k.s. – Knižní klub, 2011. ISBN 978-80-242-5553-8.
  8. Ministerstvo životního prostředí: Ochrana, výzkum a udržitelné využívání mokřadů České republiky 2014–2017 [online]. [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: <http://pdpmokrady.cz/wp-content/uploads/2015/11/pracovn%C3%AD-list-I.Z%C5%A0.pdf>, <http://pdpmokrady.cz/wp-content/uploads/2015/11/Metodika-pro-Z%C5%A0-I.pdf>, <http://pdpmokrady.cz/vystupy-projektu/>.
  9. Upraveno dle: EKOCENTRA.CZ: Sucho v krajině. Metodická příručka pro pedagogy 2. stupně základních škol a středních škol. Tradice Bílých Karpat, 2019 [online]. Portál MŽP. [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: <https://www.ekocentra.cz/metodiky-evp-podporene-mzp/2019/voda-v-kra-jine.htm>.
  10. Upraveno dle: Environmentální projekt HRAJ O ZEMI – první kolo s tématem „VODA“ [online]. Metodický portál RVP.CZ. [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: <https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=5621>.
  11. CORNELL, J.: Objevujeme přírodu. Učení hrou a prožitkem. Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.

Les

  1. SVAČINKOVÁ, A.: Lesem, hlínou, rituálem. Mimoškolní environmentální a zážitková výtvarná dílna. Brno, 2016 [online]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. [cit. 7.3.2022]
    Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/jp7gh/>.
  2. Upraveno dle: KAJZAROVÁ, E.: Mrtvé dřevo – živý les. Správa Krkonošského národního parku, 2017. ISBN 978-80-86418-89-6.
  3. Upraveno dle: WORROLL, J., HOUGHTON, P.: Hry z lesní škol(k)y. Kazda, 2016. ISBN 978-80-88316-43-5.
  4. Vojenské lesy a statky dětem. Funkce lesů v krajině [online]. [cit. 4.3.2022]
    Dostupné z: <https://deti.vls.cz/cz/lesni-pedagogika/pece-o-les-a-ochrana-lesa/funkce-lesu-v-krajine>.
  5. Upraveno dle: WORROLL, J., HOUGHTON, P.: Rok v lesní škol(c)e. Kazda, 2018. ISBN 978-80-88316-77-0.
  6. Upraveno dle: Celostní medicína: Dendroterapie [online]. [cit. 17.3.2022]
    Dostupné z: <https://www.celostnimedicina.cz/dendroterapie.htm>.
  7. Upraveno dle: WITT, R.: Vnímejme přírodu všemi smysly. Sever, 2008. ISBN 978-80-86838-33-5.
  8. KLVAŇOVÁ, A.: Dramatický úbytek ptáků Evropské unie. Mezinárodní studie z let 1980–2017 [online]. Česká společnost ornitologická [cit. 7.3.2022].
    Dostupné z: <https://www.birdlife.cz/dramaticky-ubytek-ptaku-evropske-unie/>.
  9. Ekologický institut Veronica: Co to je biodiverzita a proč ji chránit? [online]. [cit. 15.3.2022]
    Dostupné z <https://www.veronica.cz/co-to-je-biodiverzita-a-proc-ji-chranit>.
  10. Ministerstvo životního prostředí: Den biodiverzity: Lidé jsou na přírodní pestrosti přímo závislí. Jsme součástí reálného problému naší doby, ale jeho řešení je na nás [online]. [cit. 15.3.2022]
    Dostupné z: <https://www.mzp.cz/cz/news_20210521-Den-biodiverzity-Lide-jsou-na-pri-rodni-pestrosti-primo-zavisli>.
  11. Česká televize Edu: Funkce lesa: Zadržování vody [online]. [cit. 15.3.2022]
    Dostupné z <https://edu.ceskatelevize.cz/video/5754-funkce-lesa-zadrzovani-vody?vsrc=kolekce&vsrcid=co-umi-les>.
  12. Upraveno dle: KOLÁŘ, J.: Barvení cévních svazků [online]. Ústav experimentální botaniky AV ČR [cit. 19.3.2022]
    Dostupné z <http://www.ueb.cas.cz/cs/content/barveni-cevnich-svazku>.
  13. Upraveno dle: WOHLLEBEN, P.: Slyšíš, jak mluví stromy? Kazda, 2017. ISBN 978-80-906819-4-1.
  14. POKORNÝ, J., RYPLOVÁ, R., JIRKA, V., HESSLEROVÁ, P., VÁCHA, Z.: Sluneční energie, voda v krajině, vegetace: nová metodika vzdělávání pracovníků městských úřadů a inovace školní výuky k tématu efektu hospodářských zásahů na regionální klima [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích – Pedagogická fakulta. [cit. 23.3.2022]
    Dostupné z <https://www.pf.jcu.cz/structure/departments/kbi/wp-content/uploads/2021/01/Metodika_ZS_zprava_2020.pdf>.
  15. KRAVČÍK, M.: Příčinou sucha a povodní je, že jsme podřezali žíly malému vodnímu cyklu. Ekolist.cz [online]. [cit. 19.3.2022]
    Dostupné z <https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/michal-kravcik-pricinou-sucha-a-povodni-je-ze-jsme-podrezali-zily-malemu-vodnimu-cyklu>.
  16. Upraveno dle: Metodický portál RVP: Experiment pro důkaz vzniku kyslíku [online]. [cit. 15.3.2022]
    Dostupné z <https://clanky.rvp.cz/clanek/k/ZKD/22377/EXPERIMENT-PRO-DUKAZ-VZNIKU-KYSLIKU.html>.
  17. Upraveno dle: POSSLOVÁ, J.: Karty Jednoduché pokusy pro zkoumání přírody. www.prirodadokapsy.cz.
  18. LORENCOVÁ, R.: Lesnictví: Obrázková statistika ze světa lesů a lesníků. Národní zemědělské muzeum, 2017. ISBN: 978-80-86874-90-6.
  19. MIKO, L. a kol.: Život v půdě. Příručka pro začínající půdní biology. Lipka, 2019. ISBN 978-80-88212-17-1.
  20. JOUZOVÁ, Š., TRNKOVÁ, E.: LES – Zelená klimatizace. Karty aktivit pro učitele 1. stupně ZŠ. Ministerstvo zemědělství, 2020.
  21. GILSENBACH, H.: CO-JAK-PROČ Stromy. Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-471-6.
  22. Upraveno dle: Ekocentrum Koniklec: Projekt Město do kapsy [online]. [cit. 15.3.2022]
    Dostupné z <https://www.ekocentrumkoniklec.cz/jak-probiha-aktualni-projekt-mesto-do-kapsy/>.
  23. Ekolist.cz: Tak malý a tak obávaný – lýkožrout smrkový [online]. [cit. 18.7.2022]
    Dostupné z <https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/tak-maly-a-tak-obavany-lykozrout-smrkovy>.
  24. Upraveno dle: VRŠKA, T., KŘÍŽ, M.: Školní les. Apis Press, 2021. ISBN 978-80-906417-6-1.

Půda

  1. Film Geoderma. Živý plášť planety Země. SKYFILM, 2016. (26 min)
  2. MIKO, L. A KOL.: Život v půdě. Příručka pro začínající půdní biology. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, 2019.
  3. NOVOTNÁ, K., DOUBRAVOVÁ, D., VOLTR, V.: Půda. Obrázková statistika o tom, co se děje v půdě, a o tom, proč by měla půda být národním bohatstvím. Národní zemědělské muzeum, 2018.
  4. ŠIMEK, M. A KOL.: Bez půdy to nepůjde. Průvodce (nejen) velkoformátových informačních panelů. Biologické centrum AV ČR, Ústav půdní biologie, 2020.
  5. Živá půda [online]. [cit. 19.3.2022]
    Dostupné z: <https://www.ziva-puda.cz/>.
  6. Film Nech půdu žít. SKYFILM, 2019. (26 min)
  7. Upraveno dle: Pedologie. Sdružení Tereza. Program Globe, 2020 [online]. [cit. 12.5.2022]
    Dostupné z: <https://globe-czech.cz/_files/userfiles/materialy_ke_stazeni/pedologie_M_2019_FINAL.pdf>.
  8. Upraveno dle: Sucho v krajině, Metodická příručka pro pedagogy 2. stupně základních škol a středních škol, Tradice Bílých Karpat, 2019 [online]. [cit. 12.5.2022]
    Dostupné z: <https://www.ekocentra.cz/metodiky-evp-podporene-mzp/2019/voda-v-krajine.htm>.
  9. Statistiky VÚMOP [online]. [cit. 22.3.2022]
    Dostupné z: <https://statistiky.vumop.cz/>.
  10. Upraveno dle: Project WET Curriculum and Activity Guide, 2004 [online]. [cit. 12.5.2022]
    Dostupné z: <www.projectorg.org>.
  11. Upraveno dle: BERGSTEDT, CH. A KOL.: Člověk a příroda – Půda: učebnice pro integrovanou výuku. Fraus, Plzeň, 2005.
  12. Upraveno dle: Západočeská univerzita v Plzni: Enviroexperiment pro 2. stupeň ZŠ [online]. [cit. 12.5.2022]
    Dostupné z: <https://enviroexperiment.zcu.cz/biologie-2-stupen-zs/>.
  13. Upraveno dle: KRÁLÍČKOVÁ, V.: Není půda jako půda. Sdružení Tereza, program Globe [online]. [cit. 12.5.2022]
    Dostupné z: <https://globe-czech.cz/_files/portfolio-files/7161828_neni-puda-jako-puda.pdf>.
  14. Upraveno dle: POMMERESCHE, R., HANSEN, S., LØES, A.-K., SVEISTRUP., T.: Žížaly a jejich význam pro zlepšování kvality půdy. Bioinstitut, 2007 [online]. [cit. 12.5.2022]
    Dostupné z: <http://bioinstitut.cz/documents/Meitemark_cz_web.pdf>.

Klimatická změna

  1. Fakta o klimatu: Schematická mapa klimatické změny [online]. [cit. 28.4.2022]
    Dostupné z <https://faktaoklimatu.cz/infografiky/schema-klimaticke-zmeny>.
  2. WOHLLEBEN, P.: Přírodě na stopě. Kazda, 2020. ISBN 978-80-7670-000-0.
  3. Upraveno dle: BURNIE, D., MORGAN, B., WALKER, R.: Průzkumník přírody. Knižní klub, 2011.
  4. Přeloženo dle: Klimaschutz: Klimaschutz für Kinder und Jugendliche [online]. [cit. 28.4.2022]
    Dostupné z <www. allgaeu-klimaschutz.de>.
  5. Ekoškola: https://ekoskola.cz/_files/userfiles/Materialy/9-Klimaticke-zmyny.pdf
  6. Přeloženo dle: Ich tu’s für unsere zunkuft: Die Initiative des Landes Steiermark für Energie und Klimaschutz [online]. [cit. 28.4.2022]
    Dostupné z <www.ich-tus.at>.
  7. Cvičení a hry pro globální výchovu 2, autoři Graham Pike, David Selby, vydalo nakladatelství Portál s. r. o., 2009, vydání druhé, ISBN: 978-80-7367-630-8.
  8. BUZAN, T.: Myšlenkové mapy pro děti. Bizbooks, 2013.

Krajina a já

  1. Upraveno dle: Kolektiv autorů: Krajina nápadů. Chaloupky, Třebíč, 2021.
  2. Upraveno dle: KŘÍŽ, M. a kol.: Zamiluj si přírodu. Chaloupky, Třebíč, 2020.
  3. Upraveno dle: ALDERSLOWE, L., AMUS, G., DESHAIES, D.: Péče o Zemi, péče o lidi a spravedlivé dělení ve vzdělávání. Manuál, jak sdílet permakulturu s dětmi. 2018 [online]. [cit. 19.5.2022]
    Dostupné z: <https://issuu.com/childreninpermaculture/docs/cz_manual>.

Nová generace proti suchu

Klimatická změna

  1. Upraveno dle: Šestá hodnotící zpráva IPCC [online]. [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/
  2. Fakta o klimatu [online]. [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: https://faktaoklimatu.cz/
  3. Sedmá generace – společensko-ekologický časopis 5/2021, Memento klima. MARIE DRAHOŇOVÁ: Vyslyšíme šesté varování?
  4. Ježek doplní
  5. Upraveno dle: NaZemi [online]. [cit. 30.11.2021]
    Dostupné z: https://nazemi.cz/en/hlavni-stranka-english/
  6. Fakta o klimatu [online]. [cit. 20.12.2021]
    Dostupné z: https://faktaoklimatu.cz/infografiky/schema-klimaticke-zmeny?q=p%C5%99%C3%AD%C4%8Din
  7. Fakta o klimatu: Atlas klimatické změny [online]. [cit. 18.12.2021]
    Dostupné z: https://faktaoklimatu.cz/infografiky/koncentrace-co2?q=koncentrace%20co2%20NOA
  8. c [online]. [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Uhl%C3%ADkov%C3%A1_neutralita
  9. Upraveno dle: JSNS.CZ [online]. [cit. 15.11.2021]
    Dostupné z: https://www.jsns.cz/lekce/15556-ekoduely-energie-obnovitelna-versus-neobnovitelna
  10. HAZUCHA, J.,HAZUCHOVÁ STRUNGOVÁ, M., JANEČKOVÁ: Úspory energie a my, CPD, Brno, 2014
  11. Kalkulátor osobní ekologické stopy [online]. [cit. 3.3.2025]
    Dostupné z: https://www.hra-o-zemi.cz/
  12. Moje uhlíková stopa, Arnika [online]. [cit. 8.11.2021]
    Dostupné z: https://arnika.org/moje-uhlikova-stopa
  13. https://www.enviwiki.cz/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa
  14. Wikipedia, [online]. [cit. 25.4.2021]
    Dostupné z:https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa
  15. HAZUCHA, J.,HAZUCHOVÁ STRUNGOVÁ, M., JANEČKOVÁ: Úspory energie a my, CPD, Brno, 2014
  16. Upraveno dle Tadeáš Žďárecký, NaZemi
  17. Upraveno dle: Wikipedia [online]. [cit. 15.12.2021]
    Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Hrub%C3%BD_dom%C3%A1c%C3%AD_produkt
  18. Upraveno dle Tadeáš Žďárecký, NaZemi
  19. Upraveno dle Tadeáš Žďárecký, NaZemi
  20. HAZUCHA, J.,HAZUCHOVÁ STRUNGOVÁ, M., JANEČKOVÁ: Úspory energie a my, CPD, Brno, 2014
  21. Upraveno dle: PIKE, G., SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Portál, 2000
  22. KOHÁK, E.: Zelená svatozář, Kapitoly z ekologické etiky, Slon, 2002

Půda

  1. Upraveno dle: Definice, význam a funkce půdy – pomůcka OPVK, [cit. 8.1.2022].
    Dostupné z: <https://cit.vfu.cz/ivbp/wp-content/uploads/2011/07/Definice_vyznam_a_funkce_pudy.pdf>.
  2. ŠIMEK, M. a kol.: Bez půdy to nepůjde. Průvodce (nejen) velkoformátových informačních panelů. Biologické centrum AV ČR, Ústav půdní biologie, 2020.
  3. Upraveno dle: Pedologie. Sdružení Tereza. Program Globe, 2020, [cit. 12.5.2022].
    Dostupné z: <https://globe-czech.cz/_files/userfiles/materialy_ke_stazeni/pedologie_M_2019_FINAL.pdf>.
  4. Biologické centrum AVČR: Rozmanitost života a zdraví ekosystémů, [cit. 12.3.2022].
    Dostupné z: <https://www.academia.cz/uploads/media/preview/0001/04/6fa58623029706e563bbda11d2dae0959dec7cc3.pdf>.
  5. Upraveno dle: Prečo Slovensko prichádza o podu, [cit. 19.1.2022].
    Dostupné z: <https://euractiv.sk/section/ekonomika-a-euro/news/preco-slovensko-prichadza-o-podu/>.
  6. VUMOP, [cit. 12.3.2022].
    Dostupné z: <https://statistiky.vumop.cz/>.
  7. Česká pedologická společnost, Societas pedologica slovaca, Masarykova univerzita v Brně, Mendelova univerzita v Brně, Česká zemědělská univerzita v Praze, Univerzita Palackého v Olomouci, VUMOP Praha, Brno UKZUZ Brno: 16. pedologické dny 2013, Časové změny půdních vlastností a jejich predikce (Sborník příspěvků) 4. 9. – 6. 9. 2013, Milovy, Hotel Devět skal, Mendelova univerzita v Brně, 2013 [cit. 7.7.2022].
    Dostupné z: <https://pedologie.czu.cz/dokumenty/sbornik2013.pdf>.
  8. Upraveno dle: Sucho v krajině, Metodická příručka pro pedagogy 2. stupně základních škol a středních škol, Tradice Bílých Karpat, 2019. [cit. 12.5.2022]
    Dostupné z: <https://www.ekocentra.cz/metodiky-evp-podporene-mzp/2019/voda-v-krajine.htm>.
  9. Upraveno dle: BERGSTEDT, CH. a kol.: Člověk a příroda – Půda: učebnice pro integrovanou výuku. 1. vyd. Plzeň, Fraus, 2005. 63s. ISBN 80-7238-340-X
  10. Agroporadenství s.r.o. [cit. 12.5.2022]. <https://www.agroporadenstvi.net/aktuality/eroze/>.
  11. Upraveno dle: Západočeská univerzita v Plzni, Enviroexperiment pro 2.stupeň ZŠ, Plzeň 2012. [cit. 22.3.2022].
    Dostupné z: <https://enviroexperiment.zcu.cz/biologie-2-stupen-zs/>.
  12. Upraveno dle: Sucho začíná tam, kde končí život v půdě [cit. 20.3.2022].
    Dostupné z: <https://www.youtube.com/watch?v=mlrX0AGpZWg&t=3s>.
  13. Upraveno dle Bioinstitut Olomouc, Rýčová zkouška [cit. 22.4.2022].
    Dostupné z: <https://www.youtube.com/watch?v=mgcMn3CmqiA>.
  14. Upraveno dle: Metodika pro učitele, exkurze, adaptace sídel [cit. 22.4.2022].
    Dostupné z: <http://www.adaptacesidel.cz/doskol/wp-content/uploads/2015/08/Metodika-Exkurze.pdf>.
  15. Upraveno dle: Agomanual: Organická hmota v půdě, její obsah, složky a význam [cit. 21.4.2022].
    Dostupné z: <https://www.agromanual.cz/cz/clanky/vyziva-a-stimulace/hnojeni/organicka-hmota-v-pude-jeji-obsah-slozky-a-vyznam>.
  16. Upraveno dle: IReceptář: Používáte organická nebo minerální hnojiva? V čem tkví rozdíl? [cit. 18.3.2022].
    Dostupné z: <https://www.ireceptar.cz/zahrada/pouzivate-mineralni-nebo-organicka-hnojiva-v-cem-tkvi-rozdil.html>.
  17. Enviroportál [cit. 5.2.2022.2022].
    Dostupné z: <https://www.enviroportal.sk/envidat/2401/ubytky-pody-na-priemyselnu-vystavbu>, <https://www.enviroportal.sk/indicator/detail?id=985>.
  18. Tisková zpráva MŽP, Úbytek půdy je stále alarmující, [cit. 22.4.2022].
    Dostupné z: <https://www.mzp.cz/cz/articles_091123_Zemedelec>.
  19. Upraveno dle: NaZemi

Les

  1. Nadace O2. Sázej stromy, zachráníš les. Co způsobí úbytek lesů [online]. [cit. 14.6.2022]
    Dostupné z: https://sazejstromy.cz/co-zpusobi-ubytek-lesu/
  2. Srdcem a rozumem. Proč chceme zlikvidovat super výkonnou klimatizaci, která nás nic nestojí [online]. [cit. 14.6..2022]
    Dostupné z: https://tinyurl.com/nhe4ctdm
  3. Časopis Vesmír. Aktuální versus přirozené rozšíření smrku ztepilého v ČR. [online]. [cit. 13.6.2022]
  4. Upraveno dle: WORROLL, J., HOUGHTON, P.: Hry z lesní škol(k)y. Kazda, 2016. ISBN 978-80-88316-77-0.
  5. Mezi Stromy. Lesní ekosystém. [online].[cit. 3.6.2022]
  6. Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost, Ekocentrum Sever, Nadace Partnerství, Ekocentrum Paleta,2010.
  7. Mezi Stromy. Funkce lesa.[online].[cit. 3.6.2022]
    Dostupné z:
  8. Upraveno dle: FSC – dobré pro les, dobré pro lidi, FSC ČR, o.s., 2011.
  9. HOLUBOVÁ, D.: Tajemství stromů. [online].[cit. 3.6.2022]
  10. Veronica Ekologický institut, Kolik CO2 absorbuje za svůj průměrný život jeden strom.[online]. [cit. 1.6.2022]
    Dostupné z: https://www.veronica.cz/otazky?i=337
  11. Magazín iDnes. Les jako terapie. V některých zemích už je na lékařský předpis. [online]. [cit. 1.6.2022]
    Dostupné z: https://www.idnes.cz/onadnes/vztahy/jak-priroda-leci-les-terapie.A211004_165734_ona-vztahy_drdv
  12. Arnica. Zelená klimatizace. [online]. [cit. 1.6.2022]
    Dostupné z: http://arnika.org/soubory/dokumenty/stromy/vystavy/zachranme-stromy/panel_2.pdf
  13. Upraveno dle: Strom jako klimatizace, Sdružení Tereza, Lesy ČR, 2011.[online].
    Dostupné z: https://adoc.pub/strom-jako-klimatizace.html
  14. Upraveno dle: FSC – dobré pro les, dobré pro lidi, FSC ČR, o.s., 2011.
  15. CORNELL, J.: Objevujeme přírodu – Učení hrou a prožitkem, Portál, 2012. ISBN978-80_262
  16. Ekolist. Tak malý a tak obávaný – lýkožrout smrkový. [online]. [cit. 23.6.2022]
    Dostupné z: https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/tak-maly-a-tak-obavany-lykozrout-smrkovy

Krajina

  1. Upraveno dle: KŘÍŽ M. a kol.: Zamiluj si přírodu. Chaloupky, Třebíč, 2020
  2. Upraveno dle: HEJTMÁNKOVÁ T., HŮRKOVÁ M., TROJANOVÁ A., VESELÁ M.: Do krajiny za land-artem, Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory – SEVER, Brontosaurus Krkonoše, 2013, ISBN 978-80-86838-45-8
  3. Upraveno dle: NaZemi: Kdo je za vodou? Výukový program. Lipka, 2012
  4. Upraveno dle: EKOCENTRA.CZ: Sucho v krajině. Metodická příručka pro pedagogy 2. stupně základních škol a středních škol. Tradice Bílých Karpat, 2019 [online]. Portál MŽP. [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: <https://www.ekocentra.cz/metodiky-evp-podporene-mzp/2019/voda-v-krajine.htm>.
  5. JUST, T. et al.: Revitalizace vodního prostředí, Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, 2003, 144 s. ISBN 80-86064-72-7
  6. CÍLEK, V., JUST., T., SŮVOVÁ, Z. a kol.: Voda a krajina. Dokořán, 2017. ISBN 978-80-7363-837-5
  7. DROBÍLKOVÁ, M. (2008): O krajině a povodních, Středisko ekologické výchovy Sever a Rezekvítek, Brno
  8. Upraveno dle: Za jeden provaz, Metodika výchovy k udržitelnému rozvoji a aktivnímu občanství programu Škola pro udržitelný život, Středisko ekologické výchovy Sever a Partnerství, o.p.s., 2012
  9. KULHAVÝ Z., DOLEŽAL F, FUČÍK P, KULHAVÝ F., et al. (2007): Management of agricultural drainage systems in the Czech Republic. Irrig Drain 56:141-149. doi 10.1002/ird.339. ISSN: 1531-0353
  10. Univerzita Palackého Olomouc, Fyzická geografie [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: <https://geography.upol.cz/soubory/lide/smolova/RGSR/ucebnice/fg/pudy.html>
  11. Vysoká škola ekonomická v Praze: Komparace procesu kolektivizace zemědělství v Československu a Polsku [cit. 19.5.2022].
    Dostupné z: https://tinyurl.com/4c67jdzm
  12. Ministerstvo životního prostředí: Ochrana, výzkum a udržitelné využívání mokřadů České republiky 2014–2017 [online]. [cit. 26.4.2022]
    Dostupné z: https://tinyurl.com/5n84dk5m, http://pdpmokrady.cz/vystupy-projektu/.
  13. Upraveno dle: Environmentální projekt HRAJ O ZEMI – první kolo s tématem „VODA“ [online]. Metodický portál RVP.CZ. [cit. 26.4.2022].
    Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=5621.