Cíl: Studenti si zopakují dosavadní vědomosti o lese, jsou uvedeni do tématu kapitoly Les.
Čas: 45 min
Pomůcky: PL Lesy v ČR
Postup: Pedagog rozdá žákům pracovní listy do dvojic. Do dvojic se rozdělí rozpočítáním podle druhu stromů (buk – smrk).
Reflexe: Pedagog se studenty společně vyhodnotí výsledky a shrne problematiku lesa v ČR, které se bude v této kapitole věnovat.
Řešení PL Lesy v ČR
- Lesy v ČR zaujímají přibližně
a) 35 % b) 15 % c) 50%
Rozloha našich lesů
a) roste b) nemění se c) klesá
Za poslední tři staletí je naše rozloha lesů
a) nejnižší b) nejvyšší c) přibližně stále stejná
Za poslední tři staletí je zdravotní stav našich lesů
a) nejhorší b) nejlepší c) přibližně stále stejný - Výškové vegetační stupně
1. do 300 m n.m. – dubový les
2. 200 – 400 m n.m. – bukodubový les
3. do 460 m n.m. – dubobukový les
4. 400 – 700 m n.m.- bukový les
5. 600 – 1000 m n.m. – jedlobukový les
6. 550 – 1200 m n.m. – smrkojedlobukový
7. 1100 – 1350 m n.m. – smrkový
8. nad 1250 m n.m. – klečový - Obrázek vlevo: Vpravo je současná situace, vlevo by byla přirozená skladba lesů bez velkoplošného vysazování smrků.
- Pravdivá tvrzení: a, b, d, g, h
- Doplněný text: V zalesněné krajině je přibližně 20/50/70% dopadající sluneční energie spotřebováno na výpar vody z listů. Vzrostlý strom vypaří průduchy v listech za den přibližně litry desítky litrů/stovky litrů vody. Koruny stromů mohou ochladit místní klima až o 0,2°C/2°C/20°C. Tento chladící výkon jednoho stromu odpovídá přibližně 0,4/4/40 násobku výkonu průměrné elektrické klimatizace (2 kWh).Voda je stromy odpařována postupně, má tendenci zpětně kondenzovat a les tak zvlhčuje a ochlazuje/vysouší a otepluje/nemění místní klima. V odlesněné krajině je naopak 20/50/80% sluneční energie okamžitě pohlceno povrchem, který se proto rychle vysouší a otepluje/pomalu vysouší a ochlazujenemění se.