CÍL: Motivační aktivita, při které si studenti uvědomí, jak “malé” množství zemského povrchu tvoří životodárná půda.7

ČAS: 15 min.

POMŮCKY: jablka, nože, talířky

POSTUP: Žáci postupují podle popisu níže:

— Představ si Zemi, naši planetu, jako jablko.
— Rozkroj jablko na čtvrtiny.
— ¾ dej stranou. Ty představují světové oceány.
— ¼ je pevnina. Rozkroj ji na polovinu. Máš tedy 2/8.
— 1/8 dej stranou. To jsou oblasti, kde člověk nemůže žít (polární oblasti, vysoké hory, močály, pouště apod.)
— Zbývající 1/8 představuje území, kde mohou žít lidé, ale ne všude mohou lidé pěstovat plodiny potřebné k životu.
— Tuto 1/8 rozkroj na 4 části. Získáš 4/32.
— Dej stranou 3/32. To jsou oblasti příliš skalnaté, příliš suché nebo příliš vlhké, chladné. Patří sem i místa s půdou, která člověk zastavěl vesnicemi, městy, supermarkety apod.
— Před sebou máš 1/32. Opatrně odloupni slupku.
— Tato slupka představuje velikost zemského povrchu, na kterém se nachází životodárná půda, na které je možné pěstovat plodiny potřebné k životu.

REFLEXE: Pedagog se žáků na závěr ptá, zda je něco překvapilo, zda tušili, jak malé množství půdy využívá člověk ke svému uživení apod.

TIP PRO PEDAGOGA: Pro názornost je dobré na velký karton napsat jednotlivé části zemského povrchu (světové oceány, pevnina atd.) a odkládat k nim odkrojené části jablka.