Cíl: Motivační aktivita, při které si studenti uvědomí, jak “malé” množství zemského povrchu tvoří životodárná půda.3

Pomůcky: jablka, nože, talířky (podle počtu studentů)

Čas: 15 min

Postup:
Studenti postupují podle popisu níže, který předčítá pedagog:

  • Představ si Zemi, naši planetu jako jablko.
  • Rozkroj jablko na čtvrtiny.
  • ¾ dej stranou. Ty představují světové oceány.
  • ¼ je pevnina. Rozkroj ji na polovinu. Máš tedy 2/8.
  • 1/8 dej stranou. To jsou oblasti, kde člověk nemůže žít (polární oblasti, vysoké hory, močály, pouště apod.)
  • Zbývající 1/8 představuje území, kde mohou žít lidé, ale ne všude mohou lidé pěstovat plodiny potřebné k životu.
  • Tuto 1/8 rozkroj na 4 části. Získáš 4/32.
  • Dej stranou 3/32. To jsou oblasti příliš skalnaté, příliš suché nebo příliš vlhké, chladné. Patří sem i místa s půdou, která člověk zastavěl vesnicemi, městy, supermarkety apod.
  • Před sebou máš 1/32. Opatrně odloupni slupku.
  • Tato slupka představuje velikost zemského povrchu, na kterém se nachází životodárná půda, na které je možné pěstovat plodiny potřebné k životu.