Cíl: Studenti si určí hodnoty, se kterými se ztotožňují. Studenti si ujasňují svůj řebříček hodnot a zdůvodňují, proč jsou pro ně některé hodnoty důležitější než jiné.21
Čas: 45 min
Pomůcky: pracovní list s hodnotami pro každého (Příloha Aukce hodnot), „aukční“ kladívko, atrapa peněz/popsané lístečky s čísly (volitelné)
Postup:
Každý student obdrží seznam dražených hodnot a počáteční kapitál 2000 jednotek (měna/body). Hráči dostanou určitý čas v klidu na prostudování seznamu a na to, aby si vybrali svoje „favority“. Před zahájením aukce se hráči ještě mohou/nemusí domluvit a doplnit položky č. 28 – 30 dle vlastního výběru. Cílem každého jednotlivce je získat co nejvíc hodnot, které jsou pro něho důležité. Aukce by měla probíhat ve svižném tempu. Položky jsou vyvolávány organizátorem dražby (pedagogem) a vyvolávací cena je určena prvním zájemcem. Hodnota je přisouzena (jako v opravdové dražbě) hráči, který nabídne nejvíce. Studenti si mohou vést i záznamy o tom, kolik utratili (spodní část tabulky). Pokud jsou v oběhu peníze, není to nutné. Doporučujeme lukrativní hodnoty (které posoudí pedagog = organizátor dražby/licitátor) zařadit spíš ke konci aukce.
Závěrečná diskuse: Pokud je dražba bouřlivá, je dobré dát studentům pauzu, a pak teprve pokračovat v diskusi.
Možné otázky k diskusi:
Jak se jim dražba povedla? Jaké hodnoty si vybrali a proč? Co by si rádi ještě koupili, ale neměli na to? Dají se hodnoty v skutečném světě koupit? Máte nějaké hodnotové vzory? Kdybyste hráli aktivitu znovu, postupovali byste jinak?
Tipy pro vedení aktivity: Hodnotová orientace je ovlivněna našimi poznatky, ale i city. Doporučuje se citlivý přístup a vytvoření bezpečného prostředí pro její rozvoj. To může znamenat, že pedagog ubezpeční žáky, že všechny názory a pocity jsou legitimní a že si obsah této aktivity necháme pro sebe/pro třídu, s respektem vůči názorům svých spolužáků.