Vhodná úvodní aktivita k následující aktivitě č. 5 nebo aktivitě č. 6.
CÍL: Žáci si prožijí a poznají, jak málo vody z celkového množství na Zemi je pitné.2
ČAS: 20 min.
POMŮCKY: A4 papír s nakreslenou kapkou/vlnou představující sladkou vodu pro každého žáka (žáci si mohou nakreslit sami).
POSTUP: Pedagog položí na zem/podlahu/koberec všechny papíry (počet papírů = počet žáků). Okomentuje, že papíry představují všechnu pitnou vodu na planetě Zemi. Úkolem žáků je postavit se na papíry tak, aby se nohama ani jinou částí těla nedotýkali podlahy. Každý má 1 papír. Pak pedagog řekne, že určité množství sladké vody je zabudované v ledovcích a ubere 4 ks papírů. Úkol pro žáky zůstává po celou dobu stejný, musí stát na papíře, nesmí se žádnou svou částí těla dotýkat země mimo papír. Zkouší spolupracovat. Po vyřčeném výroku se musí přeskupit tak, aby každý stál na jiném papíře. Pedagog může nejdříve říkat tvrzení, při kterých neubírá papíry, zásoby vody. To proto, aby se žáci zvládli zorientovat v pravidlech. Pedagog pokračuje podobně. Vezme další papíry, zdůvodní to: spotřeba vody stoupá, protože lidí na planetě přibývá. Pokračuje v odebírání papírů (vody). Může použít např. tato odůvodnění:
Klimatická změna.
Část vody je chemicky znečištěná.
Srážky ubývají, málo prší, hladina povrchových vod klesá.
Přišlo velké sucho, hladina podzemních vod – množství vody ve studnách – se snižuje.
Lesy ubývají nejen u nás, ale po celém světě, vody je méně.
Půda je zhutněná a při deštích jen přeteče, nemá schopnost vodu nasáknout a zadržet.
Průmysl potřebuje víc vyrábět, tedy spotřebovává víc vody.
Pedagog může komentovat dění, když papíry odebírá. Pro žáky je pořád těžší se na papíry vejít. Technicky je možné, aby se třída vešla na 3 ks A4, pokud se dokáží domluvit a spolupracovat. Můžete a nemusíte do této fáze dojít. Je ale zajímavé sledovat, jak je již v úvodní aktivitě možné odhadnout vztahy a schopnost spolupráce ve třídě.
V závěru si žáci s pedagogem sednou do kruhu a baví se o tom, jak hra simuluje skutečnost, jaké jsou skutečné zásoby pitné vody na světě. Zopakují si, že sladké vody jsou jen 3 %, z toho jen 1 % je pro lidi využitelné. Pitné vody je jen 0,3 %. Aktivitu můžeme využít i ke shrnutí dosavadních vědomostí.
DALŠÍ MOŽNÉ OTÁZKY K DISKUSI: Kde se voda nachází, v jaké formě? Jaké problémy nám do budoucna hrozí? Pozorovali jste ve svém životě/rodině úbytek vody? Jak můžeme pomoci? Jak se můžeme uskromnit? Můžete formulovat důvody k přidání papírů?
REFLEXE: Jak se jim spolupracovalo při aktivitě? Jak se cítili? Jakou strategii zvolili, aby uspěli? Co by udělali jinak? Pokud se vynoří emoce, které vznikly mezi žáky při ubývání vody (odebírání papírů), dáme jim prostor, necháme emoce žáky vyjádřit, vyslechneme je.