CÍL: Žáci si uvědomí obsah vody v potravinách, smyslové poznávání.
ČAS: 15 min.
POMŮCKY: Větší prostor/upravená třída, papírky s názvy potravin (dle počtu žáků asi 4–5 ks z každé potraviny).
POSTUP: Pedagog nechá losovat žáky papírky s potravinami. Vždy několik žáků má stejný obrázek. Žáci se vyhledají podle druhu, např. vajíčka, a pracují spolu ve skupinkách. Jejich úkolem je domluvit se, kolik vody jednotlivé potraviny obsahují a podle toho vytvořit škálu (stupnici).
Pedagog vysvětlí, že 0 znamená, že potravina neobsahuje vodu žádnou, a 100 je samá voda. Tedy žáci volí čísla mezi 0 a 100. Čím vyšší číslo, tím více vody. Na volném prostoru se týmy/potraviny seřadí do škály od nejsuššího po nejšťavnatější. Na závěr pedagog přečte/napíše na tabuli, kolik vody obsahují jednotlivé potraviny a škála se může upravit/opravit.
Informace pro pedagoga – seznam:
Obsah vody v potravinách (g/100g):
Brambůrky | 2 |
Chléb | 40 |
Vajíčko | 74 |
Okurka | 96 |
Sušenky | 5 |
Banán | 74 |
Jablko | 84 |
VARIANTA: Ochutnávka potravin ve třídě – smyslová hra (stimulace chuti). Týmy dostanou na ochutnávku jednotlivé potraviny pro lepší prožitek toho, kolik vody obsahují. Mohou pak nabídnout i ostatním na ochutnání.
DISKUZE: Jaké potraviny jsou pro náš organismus lepší, s větším obsahem vody, nebo sušší? Kolik vody je potřeba pro výrobu potravin? Odhadli jste dobře, kolik vody daná potravina obsahuje?
BRAMBŮRKY | SUŠENKY | CHLÉB | BANÁN |
VAJÍČKO | JABLKO | OKURKA | BANÁN |
BRAMBŮRKY | SUŠENKY | CHLÉB | BANÁN |
VAJÍČKO | JABLKO | OKURKA | BANÁN |
BRAMBŮRKY | SUŠENKY | CHLÉB | VAJÍČKO |
VAJÍČKO | JABLKO | OKURKA | JABLKO |
BRAMBŮRKY | SUŠENKY | CHLÉB | OKURKA |