(Forest Stewardship Council = Rada lesní správy)14

Cíl: Studenti znají princip trvale udržitelného lesního hospodařením FSC, umí rozeznat rozdíl mezi běžným hospodařením a FSC, rozvíjí argumentační schopnosti, volí šetrné spotřebitelské chování.

Čas: 60 min

ÚVODNÍ AKTIVITA: MINISÉRIE MYSLI NA LESY

Pomůcky: PC, dataprojektor, plátno, psací potřeby, sešity/papír, text 10 zelených pravidel FSC + logo FSC

Postup:
Studenti se seznámí na základě videí Mysli na lesy s konceptem trvale udržitelného hospodaření v lesích. Zpěvák Tomáš Klus vede rozhovory s lesníky hospodařící tímto způsobem nebo s výrobci, kteří vyrábějí výrobky ze dřeva s logem FSC. Videa jsou čtyři (každé s délkou cca 10 min.). Pedagog si může vybrat, který díl zvolí. Studenti si dělají poznámky a zkusí vytvořit a sepsat pravidla FSC.
Pedagog/pedagožka má k dispozici texty viz. Přílohy FSC Les, můžou si výsledky porovnat, doplnit. Jedná se o úvodní aktivitu a není nutné dát dohromady všechny charakteristiky.

NAVAZUJÍCÍ AKTIVITA: FSC STAVEBNICE

Čas: cca. 45 min

Pomůcky: kartičky FSC STAVEBNICE s řešením pro pedagoga (2 sady/barevně odlišené), KARTY OCHRANA PŘÍRODY V FSC LESE (nápověda), prostředí: třída/les

Postup:
Aktivita je realizována ve třídě nebo venku přímo v lese. Kartičky se nastříhají, umístí podle prostředí na různá místa ve třídě nebo ke stromům a keřům v lese. Studenti pracují ve dvou skupinách. Úkolem studentů je vyhledat kartičky odpovídající pravidlům FSC, které musí hajný nebo majitel v FSC lese dodržovat. Tímto způsobem studenti vytvoří svůj „FSC les“. Místo pro „lesy FSC“ ve třídě nebo v lese určí pedagog. Nápověda 2 karty Ochrana přírody v FSC lese. Pedagog může/nemusí prozradit, že 10 z 20 kartiček obsahují zásady trvale udržitelného hospodaření v lese (FSC). Každý student nebo dvojice studentů by se měl v rámci skupiny zapojit do výběru (kartiček je dostatek). Jeden student je hajný. Svou volbu musí student obhájit, pokud se ve skupině objeví odlišné názory, nastává diskuse. Pokud není možné se shodnout, mohou ve skupině hlasovat nebo vynechat některé kartičky. V každé třídě vzniknou „2 FSC lesy“. Skupiny si porovnají volby, poslední slovo má pedagog, uděluje lesům certifikaci, tak jako ve skutečnosti. FSC hospodaření podléhá kontrolám (viz. text 10 zelených pravidel). Pokud chtějí studenti získat certifikace, splní úkol daný pedagogem, tedy zodpovědět otázku: Kde všude mohou najít logo FSC? Jak můžou hospodaření v lese podpořit při nákupu? Apod.

Reflexe: Jak se vám tvořil trvale udržitelný FSC les? Jak těžké bylo vyhledat ty správné charakteristiky pro tento les? Co vás překvapilo? Podle čeho jste postupovali, z čeho jste vycházeli? Jak se vám spolupracovalo ve skupině? Co byste příště udělali jinak? Jak můžeme v osobním živote podpořit trvale udržitelné hospodaření v lesích v ČR?

Infotext pro pedagogy
10 zelených pravidel FSC
1. Dlouhodobá ochrana lesního ekosystému.
2. Respektování práv a původních obyvatel.
3. Užívání lesů ekologicky zodpovědným a zároveň hospodářsky životaschopným způsobem.
4. Výrazné omezení holosečí a ilegálního odlesňování.
5. Výsadba druhů stromů, které jsou vhodné do podmínek prostředí dané lokality.
6. Zákaz používání nebezpečných chemikálií.
7. Nepřítomnost geneticky modifikovaných rostlin.
8. Zákaz přeměny přirozenýcjh lesů na plantáže.
9. Ochrana vzácných a ohrožených živočišných a rostlinných druhů.
10. Hájení práv zaměstnanců a nároků lidí na užívání krajiny.

  • Logo FSC se nachází na produktech, které pocházejí z lesů obhospodařovaných šetrným způsobem. Aby firmy získaly právo k používání tohoto loga, musí se vlastníci lesů a zpracovatelé dřeva v lesním průmyslu řídit při své práci dle jednotných pravidel. Jenom tak lze zajistit správné užívání lesa, kdy jsou brány v úvahu zájmy lidí i rovnováha lesního ekosystému. Aby se principy FSC dodržovaly, provádějí se v lesních závodech pravidelné každoroční kontroly.
  • Vlastníci lesů a podnikatelé platí za FSC certifikaci poplatek, který pokrývá náklady spojené s kotrolou FSC hospodaření podniku.