CÍL: Žáci umí vysvětlit, co způsobuje globální oteplování.9

ČAS: 45 min.

POMŮCKY: PL Globální oteplování pro každého žáka, upravení prostoru třídy pro škálu.

POSTUP: Pedagog uvede žáky do tématu prostředníctvim škály. Vyzve je, aby se postavili. Pak postupně čte výroky s lidskými činnostmi, nebo je předem napíše na tabuli/velký papír, příp. ukazuje menším dětem obrázky.

Rozdělí místnost na 2 póly: ANO – jedna strana / NE – druhá strana, uprostřed představuje NEVÍM. Žáci se nad každým výrokem/větou zamyslí a podle svého vlastního úsudku nebo tipu se postaví na jednu, nebo druhou stranu místnosti. Čím blíže ke středu třídy, tím ANO/NE není tak přesvědčivé, znamená to, že ANO/NE je jenom částečně. Když žák neví, nebo váhá, postaví se doprostřed. Pedagog povzbudí děti, ať se řídí svými vědomostmi a zkušenostmi a nebojí se udělat i chybu. Žáci tyto informace nemusí ještě poznat, ale je možné, že již někde o tématu slyšeli a nějaké informace zachytili buď ve škole, nebo doma a mají tak svůj názor. Pedagog po každém výroku řekne správnou odpověď.

Pedagog naváže prací s pracovním listem, nejdřív si ho žáci prohlédnou a vyplní ho dle instrukce nebo po vysvětlení pedagogem.

Následuje diskuze: Které další lidské činnosti ještě způsobují tvorbu skleníkových plynů, a tím přispívají ke globálnímu oteplování? Zkuste se zamyslet nad vašimi běžnými denními činnostmi a věcmi a jejich dopadem na životní prostředí.

Výroky pro škálování: (pedagog si může doplnit vlastní výroky)

U jakých činností produkujeme (my lidé) skleníkové plyny, a přispíváme tak ke globálnímu oteplování:

Žáci odpovídají tak, že se přesunou do části ANO, nebo NE (nebo něco mezi).

  1. Když jezdíme na kole.
  2. Při jízdě autem (jezdícím na pohonné hmoty) vzniká při spalování určité množství CO2 v závislosti na spotřebě auta
  3. Při hraní fotbalu.
  4. Když máme topení doma/ve škole zbytečně a máme v místnosti více jak 20 °C.
  5. Když zasadíme stromy, vznikají skleníkové plyny.
  6. Daleko od nás (v Jižní Americe, Africe i Asii) dochází k vypalování lesů kvůli pastvinám. Vzniká při něm velké množství CO2.
  7. Když používáme při nákupu textilní tašky a pytlíky.
  8. Když vynechám některé dny maso, protože při chovu zvířat vzniká velké množství skleníkových plynů.

ŘEŠENÍ: