CÍL: Žáci umí vysvětlit, co způsobuje globální oteplování.9
ČAS: 45 min.
POMŮCKY: PL Globální oteplování pro každého žáka, upravení prostoru třídy pro škálu.
POSTUP: Pedagog uvede žáky do tématu prostředníctvim škály. Vyzve je, aby se postavili. Pak postupně čte výroky s lidskými činnostmi, nebo je předem napíše na tabuli/velký papír, příp. ukazuje menším dětem obrázky.
Rozdělí místnost na 2 póly: ANO – jedna strana / NE – druhá strana, uprostřed představuje NEVÍM. Žáci se nad každým výrokem/větou zamyslí a podle svého vlastního úsudku nebo tipu se postaví na jednu, nebo druhou stranu místnosti. Čím blíže ke středu třídy, tím ANO/NE není tak přesvědčivé, znamená to, že ANO/NE je jenom částečně. Když žák neví, nebo váhá, postaví se doprostřed. Pedagog povzbudí děti, ať se řídí svými vědomostmi a zkušenostmi a nebojí se udělat i chybu. Žáci tyto informace nemusí ještě poznat, ale je možné, že již někde o tématu slyšeli a nějaké informace zachytili buď ve škole, nebo doma a mají tak svůj názor. Pedagog po každém výroku řekne správnou odpověď.
Pedagog naváže prací s pracovním listem, nejdřív si ho žáci prohlédnou a vyplní ho dle instrukce nebo po vysvětlení pedagogem.
Následuje diskuze: Které další lidské činnosti ještě způsobují tvorbu skleníkových plynů, a tím přispívají ke globálnímu oteplování? Zkuste se zamyslet nad vašimi běžnými denními činnostmi a věcmi a jejich dopadem na životní prostředí.
Výroky pro škálování: (pedagog si může doplnit vlastní výroky)
U jakých činností produkujeme (my lidé) skleníkové plyny, a přispíváme tak ke globálnímu oteplování:
Žáci odpovídají tak, že se přesunou do části ANO, nebo NE (nebo něco mezi).
- Když jezdíme na kole.
- Při jízdě autem (jezdícím na pohonné hmoty) vzniká při spalování určité množství CO2 v závislosti na spotřebě auta
- Při hraní fotbalu.
- Když máme topení doma/ve škole zbytečně a máme v místnosti více jak 20 °C.
- Když zasadíme stromy, vznikají skleníkové plyny.
- Daleko od nás (v Jižní Americe, Africe i Asii) dochází k vypalování lesů kvůli pastvinám. Vzniká při něm velké množství CO2.
- Když používáme při nákupu textilní tašky a pytlíky.
- Když vynechám některé dny maso, protože při chovu zvířat vzniká velké množství skleníkových plynů.
ŘEŠENÍ:
