Cíl: Studenti rozeznávají a vyjadřují vlastní pocity v souvislosti s klimatickou změnou a změnami ve světě.

Čas: 45 min

Pomůcky: karty pocitů (příloha) nebo karty emocí (např.: Situační a emoční karty pro muže, ženy)

Postup: Pedagog na zem (na stůl) dá karty s obrázky vyjadřujícími emoce, pocity apod. Může zvolit místo obrázků pouze karty se slovy (nuda, naděje, strach apod.). Vyzve studenty, aby si vybrali jednu (max. dvě) karty, které nejvíce vystihují jeho pocity, řekne-li se “klimatická změna”. Každý poté sdělí, proč si danou kartu vybral. Necháme každého mluvit tak dlouho, jak potřebuje. Aktivita slouží pedagogovi pro zmapování pocitů studentů k tématu a studenti se učí zformulovat své pocity a mluvit o nich.

Alternativa: Dyády – doplnění otevřených vět
Pedagog může použít karty s nedokončenými tvrzeními/větami.
Studenti volně dokončují věty, asociují. Cvičení probíhá ve dvojicích, první si vezme svůj čas a mluví bez přerušení, druhý poslouchá, pak se vymění. Je to bezpečnější a osobnější prostor než vyjádřit se před celou třídou. Pedagog hlídá čas (pro každého na jednu větu asi 2 min) a dá pokyn k výměně. Studenti mohou i mlčet, do ničeho je netlačíme.

Mám radost,když…
Naději mi dává …
To co mně inspiruje je…
Bolí mně, když …
Mám strach, obavu …
Cítím hněv, když …

Tipy pro vedení aktivity: Pokud pedagog vnímá, že ve třídě zůstaly emoce, které “visí ve vzduchu”, nálada je skleslá nebo napjatá, může emoce neverbálně zpracovat pohybem. Doporučená pohybová cvičení: protáhnout se, několikrát se zhluboka nadechnout a vydechnout i hlasitě. Vhodné je použít skákání, dupání na uzemnění nebo otřesení, oklepání se.

Foto: Šárka Vávrová

Karty, které doporučujeme, je možné zakoupit zde:
https://tinyurl.com/25dtt5hw
https://tinyurl.com/yteb4syd