CÍL: Děti si prohloubí znalosti opojmech týkajících se vody vkrajine, vyjádrí se pomocí výtvarné aktivity.

ČAS: 90 min.

POJMY: mokřad, potok, řeka, pramen, studánka, tůň, rosa, mlha, led, sníh, déšť, rybník

POMŮCKY: čtvrtka A2 nebo balicí papír, čtvrtky A4, vodové barvy nebo pastelky, nůžky, lepidlo, názvy vodních prvků na A4, fotografie vodních prvků, popisky daných prvků – viz níže, flipchart (tabule)

POSTUP:

  1. Brainstorming. Pedagog vyzve děti, aby říkaly všechny jejich nápady, odpovědi na otázku Kde se v naší české přírodě vyskytuje voda? Pedagog všechny odpovědi zapisuje na tabuli.
  2. Společně prochází pojmy, o kterých si pedagog myslí, že ne všechny děti je znají. Přidává k nim i pojmy, které nezazněly a při tom jim ukazuje obrázky (fotografi e) těchto prvků – viz příloha 1.
  3. Pedagog motivuje žáky: „Teď si společně vytvoříme krajinu plnou vody.“ Rozmístí pojmy (popř. obrázky, fotografie) na A4 do prostoru třídy a vyzve děti, ať se postaví k vodnímu prvku, který by rády namalovaly a o kterém se chtějí dozvědět více. Motivuje děti, aby se rozprostřely mezi všechny prvky. Pokud se tak nestane, nepřeřazuje je, nechá výběr na nich.
  4. Každé dítě dostane stručnou informaci o zvoleném prvku (např. mokřady jsou místa v krajině, kde se často drží voda, rostou zde rostliny, které mají rády vodu, a žije zde pestrá škála živočichů – motýli, vážky, žáby,…) – viz příloha, a k tomu čtvrtku A4 s předkreslenou kapkou. Do ní maluje svůj zvolený prvek v krajině.
  5. Když mají děti namalováno, vystřihnou kapku a společně lepí své kapky na velký papír nebo karton tak, aby společně vytvořily krajinu plnou vody, nebo kapky seskupí tak, aby tvořily krajinu (viz. fotografie níže).
  6. Pokud nějaký prvek v krajině chybí, žádné dítě si ho nevybralo, kapku s tímto prvkem může vytvořit pedagog.
  7. Žáci mohou do společného obrázku doplnit i různé podoby vody v krajině – déšť, rosu, mlhu, sníh na horách apod.
  8. Společně, nebo pouze pedagog, domalují hlavní linie krajiny, aby obraz působil celistvým dojmem.

REFLEXE: Jak se vám malovala kapka s vodním prvkem? Jste spokojeni se svou prací?
Teploměr pocitů: Děti se mohou rozmístit po třídě podle svého pocitu: na jedné straně ANO – jsem maximálně spokojen se svou prací, na druhé straně NE – vůbec nejsem spokojen a prostor mezi znamená SPÍŠE ANO, SPÍŠE NE. Poté se dětí pedagog ptá, proč jsou a proč nejsou spokojené. Co by mohly příště udělat jinak, aby spokojené byly6?

PŘÍLOHA 1:

  1. Mokřady – místa v krajině, kde se často drží voda. Rostou zde rostliny, které mají rády vodu,
    a žije zde pestrá škála živočichů (motýli, vážky, žáby, …). Je to území bažin, rašelinišť apod.
  2. Tůň – prohlubeň v zemi vyplněná vodou. Voda se v ní může držet stále, nebo jen část roku.
    I když část roku vysychá, je domovem mnoha živočichů, nebo pomáhá zadržovat či zpomalovat silné přívalové deště.
  3. Rybník – vodní plocha, kterou vytvořil člověk. Slouží k chovu ryb a vodní drůbeže.
  4. Řeka – větší vodní tok.
  5. Potok – vodní tok, bývá menší a kratší než řeka.
  6. Soutok – místo, kde se stékají dva vodní toky dohromady.
  7. Pramen, studánka – místo, kde podzemní voda přirozeně vytéká na povrch, nad zem.
  8. Lužní les – podmáčený les blízko řeky. Žije zde hodně druhů živočichů i rostlin.

PŘÍLOHA 2: