Infotext:
Land-art je umělecký směr, který v nejširším slova smyslu zahrnuje umění a tvorbu přímo v krajině a zároveň předpokládá citlivý přístup k jejím hodnotám.
…být tvůrčí v jakékoli krajině, ale environmentálně šetrným způsobem…
…zažít měkkost mechu, vůni jehličí, jemnost jílové sedliny v kaluži…
…nechat se inspirovat a sdílet inspiraci s ostatními…
…interpretovat, co mi pobyt v krajině přináší…
…objevovat genia loci…

Cíl: Studenti si utváří vztah ke krajině, rozvíjí tvořivost a smyslové vnímání.2

Čas: 45 min

Pomůcky: Venkovní prostředí, přírodniny (nalezené, přinesené)

Postup:
Na hezkém příjemném místě v lese/na louce se studenti rozdělí do menších skupin (3-4). Pedagog přiblíží význam slova: land-art (krajinné umění/umění v krajině: z anglického land – země/krajina a art – umění). Studenti si vyberou místo, které se jim líbí, zkoumají, co se na něm nachází, co jim přírodní prvky připomínají apod. Nejdřív chvilku místo jenom pozorují, vnímají, co všechno jim nabízí (větve, plody, kytky, tráva, voda, různá zákoutí, v zimě sníh,…), v čem je inspiruje, jaké téma je napadne. Pak se domluví, na čem budou pracovat, k tvorbě studenti používají pouze v okolí nalezené nebo přinesené přírodniny. Výsledkem jejich tvořivého procesu je stopa v přírodě v podobě uměleckého díla. Pedagog vybídne studenty k originálnímu tvořivému procesu, k spontánnosti, uvolnění, odvaze projevit se a užít si prožitek z tvoření, ať popustí uzdu fantazii. Zdůrazní, že tvorba je důležitější než výsledek. Na závěr pozveme ostatní studenty k prohlídce společných land-artových děl. Když si všichni prohlédnou všechna díla, uděláme společný kruh a reflektujeme proces tvoření. Díla můžete vyfotit a z fotek si ve třídě udělat galerii.

Reflexe: Jak se vám tvořilo? Co se vám dařilo/nedařilo, líbilo/nelíbilo? Co si odnášíte? Jak se vám spolupracovalo?

Tip:
Ujistěte se, že žáci při landartové tvorbě nenaruší životní prostor živočichů či rostlin, které se v lokalitě vyskytují.

Inspirace – známí land-artisté: Andy Goldsworthy, Christo, R. Smithson, Jan Macek