Cíl: Studenti porozumí tomu, které činnosti přispívají k růstu HDP. Studenti pochopí, že HDP není vždy indikátorem společenského blaha.16

Čas: 45 min

Pomůcky: vytisknuté karty HDP (příloha Karty HDP)

Postup:
Hrajeme ve skupinách, ideálně po 5-6 lidech, můžou i dvě nebo tři skupiny hrát současně. Větší počet hráčů ve skupině brzdí dynamiku hry, hráči musí čekat docela dlouhou dobu, než na ně přijde řada. Zamícháme karty, každému účastníkovi rozdáme 2-3 karty, položí si je před sebe tak, aby neviděl, co je na nich. Doporučujeme, až potom, co všichni sedí s kartami před sebou, vysvětlit další postup. Je důležité nedávat všechny pokyny najednou, protože pak vzniká neporozumění a chaos.

1. kolo: Hra postupuje po kruhu ve směru hodinových ručiček. Když na hráče přijde řada, otočí, přečte a ukáže kartu, která je nejvíce vlevo a řekne, zda a jak příběh na ní popsaný přispívá k HDP. Zbytek skupiny se k tomu může vyjádřit, říct svůj názor nebo hráče doplnit. Po projetí celého kola se na konci musí skupina rozhodnout, která aktivita nejvíce přispívá k růstu HDP a tu dát bokem (využijeme toho pak v reflexi). Hra následně pokračuje dalším kolem. Zde je dobré využít konkrétní příklad a na něm vysvětlit, jaké konkrétní důsledky by to mělo pro HDP.

Informace pro pedagoga – pro upřesnění je potřeba říct, že:
K růstu HDP dochází při jakémkoli prodeji služby nebo zboží, u kterého dojde k výměně peněz.
Ve hře jde o růst globálního HDP (cílem není, aby diskutovali o tom, které zemi se HDP zvýší).
Upozornit studenty na to, že CÍLEM je DISKUTOVAT, jaké různé dopady bude mít daná činnost na HDP (neměli by si jen všichni přečíst papírky, ukázat na jeden).

Role pedagoga: Chodí mezi skupinami a ujišťuje se, že porozuměli zadání. Může se doptávat třeba u příkladů jako jsou ekologické katastrofy, co všechno se po nich musí zaplatit, atd.

Mezihra: V mezihře mohou studenti zůstat ve skupinách jako doteď a pokládáme jim tyto otázky:
Jak se vám hra líbila? Jak se vám hra hrála?
Jaké to pro vás bylo rozhodnout se, která karta nejvíc přispívá k HDP? Které karty to byly?
Která karta byla pro vás zajímavá nebo u ní vznikla velká diskuze?
Co jste se naučili o tom, jak funguje HDP?

2. kolo: Pravidla jsou stejná s tím rozdílem, že po každém kole se skupina už nerozhoduje o tom, která aktivita nejvíce přispívá k HDP, ale která nejvíce přispívá společnosti, k veřejnému dobru. Důležité je, aby studenti hráli se stejnými kartami jako v prvním kole.

Závěrečná reflexe:
Jak se vám líbilo druhé kolo?
Které karty vyhrály? Jaké pro vás bylo rozhodování v tomto kole? Těžší, lehčí?
Stimulovala nějaká karta zajímavou diskuzi? Která a proč?
Naučili jste se něco nového o tom, jak funguje HDP?
Jak je to v reálném životě, má každý stejné příležitosti přispívat k vyššímu HDP?

Infotext:17
Hrubý domácí produkt

Hrubý domácí produkt (HDP, Gross Domestic Produkt – GDP) se používá pro stanovení výkonnosti ekonomiky a vyjadřuje se v peněžních jednotkách. Je to suma celkové hodnoty statků a služeb nově vytvořených v daném období (obvykle jeden rok) na určitém území. Jedná se o součet korunové hodnoty spotřeby, investic, vládních nákupů a čistých vývozů.

HDP nezahrnuje:

  • zboží a služby, které nejsou realizovány prostřednictvím trhu, což jsou služby a zboží vyprodukované pro vlastnípotřebu např. pěstování brambor
  • nepatří sem směnné zboží a služby (vidíme často v méně rozvinutých ekonomikách)
  • transfery, tedy platby vlády jiným subjektům, za které nezíská žádnou službu ani zboží např. podpora v nezaměstnanosti

Další zdroje k tématu:
https://tinyurl.com/3k39r73c
https://tinyurl.com/45yseybe