CÍL: Žáci poznávají krajinu a utvářejí si k ní vztah přes bezprostřední kontakt a zaměřenou pozornost.1
ČASOVÁ DOTACE: cca 30 min.
POMŮCKY: karton, nůžky, provázek (na výstavu), venkovní prostředí, podložky na sezení
POSTUP: Žáci si vyrobí z krabice rámečky a vydají se na procházku krajinou. Najdou si pohled, který se jim líbí, přitahuje je. Zaměří se na určitý výsek/část krajiny, pozorně krajinu sledují, snaží se zachytit každý detail. Tento svůj obraz (pohled z jejich místa), pak poskytnou ostatním – pokud to prostředí dovolí, pověsí, položí nebo na chvilku podrží svůj rámeček, než si jej prohlédnou ostatní. Své obrazy mohou/nemusí komentovat. Vznikne tak přírodní krajinná galerie pro celou třídu.
VARIACE: Pedagog vyzve žáky ke změně úhlu perspektivy/pohledu: Teď se krajina dívá na nás, vnímá nás, kde teď stojíme i to, jak v ní žijeme, konáme, pohybujeme se… Jak nás vidí ona/co si o nás myslí? Co by ona řekla o nás? Co by si na nás vybrala jako zajímavé, co by se jí líbilo a co ne?
REFLEXE: Jak se vám pozorování krajiny dařilo? Proč jste si vybrali danou část krajiny? V čem je výjimečná a proč vás zaujala? Co vás překvapilo? Jaké další obrazy vás lákaly nebo se vám líbily u spolužáků?
TIP PRO PEDAGOGA: možno propojit s aktivitou č. 5 Mapa srdci blízkých míst