CÍL: Žáci popíší své místo – krajinné prvky, jež ho utváří napříč časem, vyhledávají a srovnávají informace v časové linii o místě, kde žijí. Pochopí, jak a proč se krajina v čase mění/změnila. Rozvoj schopnosti spolupráce, komunikace a prezentace.

ČAS: úvodní aktivita 45 min. + dlouhodobý školní/třídní projekt

POMŮCKY: úprava židlí, tužka a papír pro dvojici, tvrdá podložka, obrázek krajiny pro dvojici (viz PL – Paměti krajiny); pedagog může použít i jiný vhodný obrázek (fotografi i), obrázky mohou i nemusí být pro všechny dvojice stejné

POSTUP 1. ČÁST: Úvodní naladění na téma – Krajina jinak

Žáci se rozdělí do dvojic, sedí ve dvojicích zády k sobě – opěrky židlí se dotýkají, aby se žáci slyšeli. Domluví se, kdo bude A, kdo B. Žák A bude popisovat, žák B kreslit. Žák A dostane obrázek/fotku, tento materiál si drží blízko těla, aby ho partner neviděl. Popisuje svým vlastním způsobem, ale přesně a detailně, obrázek krajiny pro žáka B. Žák B jej kreslí a snaží se zachytit co nejdokonalejší repliku (kopii), která bude odpovídat originálu velikostí, tvarem i detaily. Žák A nevidí, co kreslí žák B. Žáci spolupracují, žák B může klást otázky. Úkolem žáka A je odpovídat a pomáhat spolužákovi vytvořit co nejpřesnější obrázek krajiny. Když čas vyprší, prohlédnou si dvojice vytvořený obrázek a porovnají jej s originálem.

PŘÍLOHA: Obrázek krajiny k překreslení.

Vytvořené obrázky – kopie i originály – následně na základě 2 otázek popíší/vyznačí.

Do vytvořených obrázků a originálů žáci popíší/zaznačí odpovědi na první 2 otázky:

  1. Najděte a označte prvky, které byly vytvořeny přírodou a které vytvořil člověk. Zjistíme, že skoro všechno člověk ovlivnil… potok je rovný, silnice, domy, i les vysadil, možná tůňka je původní, ale nemusí být. Tvar kopců je také původní, ale je bez lesa. Můžete se s dětmi probrat, které zásahy jsou v souladu s přírodou, které naopak ne.
  2. Najděte prvky, které člověk vytvořil v nedávné historii a které jsou hodně staré.

Žáci pak prezentují, na co v souvislosti s obrázkem krajiny přišli. Pedagog položí ještě třetí a důležitou otázku:

  1. Jak se krajina v čase pod vlivem lidské činnosti změnila?

Následuje společná diskuze. Nápady a názory žáků a závěry z diskuse pedagog zapisuje na tabuli a žáci si je zapíší do obrázku z druhé strany.

REFLEXE: Jak jste se cítili při práci ve dvojici zády k sobě? Jak se vám spolupracovalo? Měnila se v průběhu aktivit vaše spolupráce? Jak se vám dařilo vyladit se na spolužáka? Co byste příště dělali jinak?

POSTUP 2. ČÁST: Třídní/školní projekt Paměti krajiny

SBĚR DAT: Žáci s podporou pedagoga a zapojením rodičů vyhledávají informace o minulosti krajiny, kde žijí. Pro získání informací a vyplnění dotazníků sbírají svědectví: doptávají se rodičů, prarodičů, starých lidí – pamětníků, místních zemědělců, včelařů, kteří se v místě narodili nebo tam dlouho bydlí. Mohou k tomu využít návštěvu místní knihovny, vyhledávat informace v místní kronice nebo navštívit obecní či městský úřad. Doporučujeme prozkoumat i písemné zdroje: místopisy, místní pověsti a příběhy. Využity mohou být i staré pohlednice, fotografi e, mapy. Sbírání informací žáci dokumentují, např. focením osob, s nimiž mluvili, nebo můžou nahrát krátkou reportáž. Získané informace srovnají se současností, a to formou porovnání, co krajina získala a co ztratila. Závěry projektu prezentují buď v rámci školy, nebo veřejně v obci, kde informace sbírali (na OÚ, v muzeu apod.). Závěrem projektu může být i navržení nějaké změny v krajině, např. obnovení aleje, starého sadu, vybudování tůňky na místě mokřadů atd. Žáci se mohou u prezentace zaměřit jen na část dotazníku, např. vodní prvky, lesy, faunu… Podle toho, jak se jim podařilo sesbírat svědectví, i podle toho, co je nejvíc zaujalo.

Dotazník pro žáky k projektu Paměti krajiny:

  1. Těžilo se něco ve vašem okolí?
  2. Jak se změnily místní vodní zdroje a prvky? Potoky, studánky, rybníky, jezera?
  3. Nacházely se v minulosti ve vaší oblasti mokřady, prameniště?
  4. Nachází se ve vaší obci nějaký památný strom? (Jaký je jeho příběh?)
  5. Zjistěte, kudy vedly v minulosti staré cesty a kde stály kříže?
  6. Zjisti, kde se rozprostíraly v minulosti aleje nebo staré sady?
  7. Zjisti, čím se lidé v kraji v minulosti živili?
  8. Jaké plodiny se pěstovaly na polích v okolí míst, kde žiješ, před 50 lety a víc, a jaké se pěstují dnes?
  9. Jaké živočišné a rostlinné druhy ve tvé oblasti vymřely (v posledních 100 letech)/hrozí jim vyhynutí?
  10. Jaké druhy lesů se vyskytovaly v posledních 100 letech v místě, kde žiješ?
  11. Jak se změnila zastavěná plocha v okolí, kde žiješ? (silnice, rodinné domy, veřejné budovy, průmysl apod.?)
  12. Jak se změnilo množství srážek za posledních cca 30 let? (využij data Českého hydrometeorologického ústavu)
  13. Jaká zvířata chovali lidé v minulosti a dnes? (druhy, počet)
  14. Jaký je rozdíl v chování dnešních lidí vůči krajině v porovnání s generacemi vašich praprarodičů?

Formy představení projektu (v průběhu i závěru projektu): U prezentace se zaměřte na srovnání v časovém kontextu, např. scénka babičky a vnoučka, fotografi e před 80 lety a dnes apod.

— Vytvoření plakátů zachycujících průběh sbírání a zpracování informací
— Hraní scének
— Vytvoření komiksů/výtvarných koláží
— Výstava fotografi í a obrázků z projektu
— Prezentace v PC
— Dopis starostovi nebo jiné relevantní organizaci (AOPK, místní sdružení atd.)
— Článek do místních/regionálních novin

TIP PRO VEDENÍ AKTIVITY: Pedagog upozorní žáky, ať si zaznamenávají k jednotlivým otázkám zdroje, ze kterých čerpali informace.

DALŠÍ NÁMĚTY NA ŽÁKOVSKÉ PROJEKTY:
Fotografická soutěž/prohlídka: Pedagog/škola vyhlásí 3 kategorie soutěže:

  1. Moje oblíbené místo v krajině
  2. Místo, kterému člověk ublížil
  3. Místo, kterému člověk pomohl

Nejvydařenější fotografi e vybírá porota a vystaví se na vernisáži v prostorách třídy/školy.