CÍL: Děti si utřídí své poznatky o krajinných prvcích.
ČAS: 15 min.
POMŮCKY: flipchart (tabule, popř. velký papír), fixy, pastelky, PL
POSTUP: Pedagog na papír, popř. flipchart namaluje velký obrázek paní Přírody v šatech nebo vytiskne na větší papír paní Přírodu z přílohy. Šaty jsou prozatím prázdné, bez ozdob.
Pedagog dětem připodobní krajinu k paní a jejím šatům. Aby se paní Příroda cítila dobře, potřebuje barevné šaty, s obrázky a ozdobami. Ozdoby i obrázky by měly tvořit části krajiny, které dělají krajinu pestrou. Napadá vás, děti, něco, co bychom jí mohli domalovat? Děti říkají a domalovávají nebo vpisují do šatů paní Přírody, cokoli je napadne ke spojení krajinné prvky, pestrá příroda. Všechny vyřčené pojmy pedagog nebo děti zapisují, zakreslují. Mohou využít i prostor kolem paní Přírody, kam doplňují, k čemu krajinné prvky přispívají, co v přírodě podporují. Používají různé barvy. Pedagog podněcuje děti k přemýšlení nad tím, k čemu všemu slouží a přispívají krajinné prvky a různorodost krajiny. Jaké krajinné prvky znají.
Krajinné prvky: stromořadí (alej), tůň, mokřad, mez, solitérní strom, skupina stromů, rybník, jezero
K čemu krajinné prvky přispívají, co podporují:
více živočichů
domov pro živočichy
potrava pro živočichy
úkryt pro živočichy
více rostlin
více organické hmoty (více listí, trávy, kořenů)
více půdních živočichů = zdravější půda
více zadržené vody v půdě
stín = chladící efekt
krajina hezčí na pohled, větší estetická hodnota
strom, mez, alej, stromořadí, keře
větrná bariéra (nefouká tak vítr)
zdroj potravy pro člověka
aj.

VELKÉ PŮDNÍ BLOKY8
Příčiny ztráty vody z krajiny souvisejí také s intenzifi kací zemědělské výroby a velkovýrobou, která byla v ČR započata po roce 1918 a následně naplno propukla po roce 1948. Z krajiny zmizely meze, remízky, aleje a louky, které plnily mnoho funkcí: protierozní, větší biodiverzita, ochlazovací efekt, estetika krajiny, produkce organické hmoty aj.
Hospodaření se sice díky velkým lánům zjednodušilo – ovšem za cenu snížené ochrany půdy. Dopad působení člověka na krajinu byl enormní, u nás jeden z nejzásadnějších v Evropě. Krajina byla sjednocena do velkých půdních bloků. Zatímco dříve byla velikost půdních bloků (kde se pěstuje jedna plodina)
0,23 hektarů, dnes je to 20 hektarů – tedy stonásobek.
Od roku 1948 bylo ztraceno 50 000 kilometrů mezí, 4 000 kilometrů stromořadí, 3 600 hektarů rozptýlené zeleně,158 000 kilometrů polních cest (Figala, 1997), a tím velmi narostlo ohrožení půdy vodní i větrnou erozí a snížila se biodiverzita.