CÍL: Hra slouží jako aktivizační, k vybití energie, k navození spolupráce a zároveň jako opakování probraného.6

ČAS: 45 min.

POMŮCKY: 2 dvojice karet pexesa (fotografie prvků z krajiny, živočichů a rostlin vázaných na vodu)

POSTUP: Pedagog si připraví karty pexesa – dvojice karet. V nejlepším případě pedagog může sám vyfotit místa okolí obce, kde je škola. Nebo může použít připravené fotografie z přílohy. V členitém terénu jsou karty rozmístěny obrázkem dolů. Žáci jsou rozděleny do týmu po 5–8 lidech (nejlépe 3 týmy). Každý tým má základnu – domeček – na okraji vymezeného území. Týmy by měly být od sebe vzdálené tak, aby se při hře nerušily a neslyšely každé slovo vedlejšího týmu. Cílem týmu je nasbírat co nejvíce pexesových dvojic.

Žáci vybíhají z domečku (mohou i všichni najednou, záleží na jejich strategii). V rámci jednoho vyběhnutí si mohou prohlédnout jen jednu kartu. Když si je žák jist, že si kartu pamatuje, kartu obrátí a vrátí zpět na původní místo. Vrací se do domečku. Pouze tam je možné týmu říct, co na obrázku viděl a kde se karta nachází. Není možné si nic zapisovat, fotografovat, ani jinak poznamenávat. Jakákoliv komunikace mimo domeček není možná.

Jakmile si je tým jist, že ví o dvojici stejných obrázků, nahlásí vedoucímu hry, že běží pro pexeso. Pro každou kartu se vydá jiný hráč. Během cesty k vedoucímu si žáci nesmí karty ukázat. Ukáží je vedoucímu, který zkontroluje, zda tvoří pexesovou dvojici. Pokud ANO, vrací je hráčům a jejich tým získává bod. V opačném případě musí oba hráči karty vrátit zpět, aniž by si je vzájemně ukázali. Během toho žáci ze stejného týmu nemohou donést jinou kartu.

pexeso 1
mokřad
pexeso 2
tůň
pexeso 3
jezero
pexeso 4
řeka
pexeso 5
horský potok
pexeso 6
soutok
pexeso 7
listnatý les, mrtvé dřevo
pexeso 8
pařez
pexeso 9
houby na pařezu
pexeso 10
pramen, studánka
pexeso 11
lužní les
pexeso 12
rybník
pexeso 13
meandr potoka
pexeso 14
meze mezi poli
pexeso 15
dvě tůňky
pexeso 16
podmáčená louka
pexeso 17
rašeliniště
pexeso 18
solitérní strom
pexeso 19
alej
pexeso 20
narovnaný tok
pexeso 21
město postavené v nivě řeky
pexeso 22
postřik pole s kukuřicí
pexeso 23
skokan
pexeso 24
čolek
pexeso 25
blatouch
pexeso 26
orobinec

REFLEXE: Vyjádřete jedním slovem, jak se po hře cítíte.

Napište na papír, jak jste během hry postupovali a spolupracovali.

Co byste příště změnili?
Na prstech jedné ruky ukažte, jak jste dodržovali pravidla (1 prst – absolutně NE, 5 prstů – absolutně ANO)
Proč jste pravidla dodržovali? A proč ne?
Jak se cítíte, když se pravidla (ne)dodržovala?
Znáte ze svého okolí nějaké příklady dodržování a nedodržování pravidel?

Společně se můžete bavit nad jednotlivými obrázky a zopakovat již to, co jste se v kapitole o vodě a krajině dozvěděli.