CÍL: Hra slouží jako aktivizační, k vybití energie, k navození spolupráce a zároveň jako opakování probraného.6
ČAS: 45 min.
POMŮCKY: 2 dvojice karet pexesa (fotografie prvků z krajiny, živočichů a rostlin vázaných na vodu)
POSTUP: Pedagog si připraví karty pexesa – dvojice karet. V nejlepším případě pedagog může sám vyfotit místa okolí obce, kde je škola. Nebo může použít připravené fotografie z přílohy. V členitém terénu jsou karty rozmístěny obrázkem dolů. Žáci jsou rozděleny do týmu po 5–8 lidech (nejlépe 3 týmy). Každý tým má základnu – domeček – na okraji vymezeného území. Týmy by měly být od sebe vzdálené tak, aby se při hře nerušily a neslyšely každé slovo vedlejšího týmu. Cílem týmu je nasbírat co nejvíce pexesových dvojic.
Žáci vybíhají z domečku (mohou i všichni najednou, záleží na jejich strategii). V rámci jednoho vyběhnutí si mohou prohlédnout jen jednu kartu. Když si je žák jist, že si kartu pamatuje, kartu obrátí a vrátí zpět na původní místo. Vrací se do domečku. Pouze tam je možné týmu říct, co na obrázku viděl a kde se karta nachází. Není možné si nic zapisovat, fotografovat, ani jinak poznamenávat. Jakákoliv komunikace mimo domeček není možná.
Jakmile si je tým jist, že ví o dvojici stejných obrázků, nahlásí vedoucímu hry, že běží pro pexeso. Pro každou kartu se vydá jiný hráč. Během cesty k vedoucímu si žáci nesmí karty ukázat. Ukáží je vedoucímu, který zkontroluje, zda tvoří pexesovou dvojici. Pokud ANO, vrací je hráčům a jejich tým získává bod. V opačném případě musí oba hráči karty vrátit zpět, aniž by si je vzájemně ukázali. Během toho žáci ze stejného týmu nemohou donést jinou kartu.


























REFLEXE: Vyjádřete jedním slovem, jak se po hře cítíte.
Napište na papír, jak jste během hry postupovali a spolupracovali.
Co byste příště změnili?
Na prstech jedné ruky ukažte, jak jste dodržovali pravidla (1 prst – absolutně NE, 5 prstů – absolutně ANO)
Proč jste pravidla dodržovali? A proč ne?
Jak se cítíte, když se pravidla (ne)dodržovala?
Znáte ze svého okolí nějaké příklady dodržování a nedodržování pravidel?
Společně se můžete bavit nad jednotlivými obrázky a zopakovat již to, co jste se v kapitole o vodě a krajině dozvěděli.