CÍL: Žáci si pomocí vlastních těl ověří, jak funguje zdravá a utužená půda při dešti.10
ČAS: 20 min.
POJMY: propustnost, utužená půda
POSTUP:
- Žáky rozdělíme do 2 nestejně velkých skupin. Početnější skupinka (2/3) představuje pevné částice půdy a druhá představuje vodu.
- Žáci představující části zdravé půdy budou stát na místě s upaženýma rukama, nesmí se ale navzájem dotýkat. Cílem je, aby žáci představující molekuly vody mohli přejít mezi žáky na druhou stranu třídy. Pedagog popisuje, že je ve zdravé půdě vzduch mezi částicemi a díky tomu se může voda volně pohybovat a zasakovat.

- Pokračujeme vyzkoušením, jak prosakuje voda přes půdu, po které přejel několikrát těžký traktor. Pedagog může přejezd traktoru divadelně znázornit. Žáci představující části půdy se postaví s rukama v bok tak, že se jejich lokty téměř dotýkají. A žáci (molekuly vody) mají za úkol dostat se na druhou stranu mezi žáky představující části půdy.

- Nakonec znázorníme s žáky průsak přes půdu, která je utužená, kde jezdí těžká technika často. Žáci představující části půdy stojí s připaženýma rukama co nejblíž u sebe, znemožní tak molekulám vody průchod. Žáci (molekuly vody) zkouší projít mezi žáky představující části půdy bez použití síly. To se může na nějakém místě podařit.

TIP PRO PEDAGOGA:
více info k tématu zde