CÍL: Žáci přes vnímání vlastního těla a za pomoci kreativního vyjádření získají vztah k vodě.
ČAS: 30 min. (podle počtu písní)
POMŮCKY: Hudba, přehrávač/PC/reproduktor, šátky, prostor pro tanec (příp. venkovní prostředí u vody).
POSTUP: Jako motivaci k poslouchání zvuků vody si pedagog s dětmi pouští zvuky z videa:
Po krátkém úryvku pedagog vždy zastaví video a děti zkouší hádat, co slyšely za vodní zvuk. Žáci se nejdříve zpřítomní v těle, uvědomí si, např. jak stojí, zadupou nohama, můžou se v kruhu podle potřeby protáhnout, uvolnit tělo. Pak si představí různé formy vody (déšť, řeka, moře, vodopád atd.) a vyladí se na kvalitu vody ve svém těle. Nejprve bez hudby najdou pohyb vyjadřující vodu. Pokud se nacházejí venku u vodního prvku (řeky, potoka, …), snaží se vyladit na proud/pohyb vody, kterou mají v okolí. Pedagog nechá žáky, aby si sami našli vodní (vlnité, měkké, točivé,…) pohyby, pak zopakuje nabídku nejrůznějších forem vody a povzbudí žáky. Žáci dokáží sami objevit různé pohyby vln, měkkých pohybů, zobrazit kapky deště apod. Jde o vlastní kreativní vyjádření, které je vždy správné. Je možné použít na podkreslení atmosféry vhodnou hudbu, viz. tipy níže. Na závěr si v kruhu žáci předvedou navzájem své pohyby a po každém ukazujícím pohyby zrcadlí. Na konec mohou žáci poděkovat vodě ve svém těle za to, že jim slouží ke zdraví. Pokud aktivita probíhá venku, žáci poděkují vodě, u které tančili.
TIP PRO PEDAGOGA: Neexistuje špatný pohyb, každý pohyb je správný. Pohybem se vyjadřujeme neustále, je řečí našeho těla. Volný pohyb není žádná taneční formace, která by měla nějak vypadat. Hýbeme se/tančíme bez hodnocení vlastního i ostatních. Pokud máme možnost, můžeme k tanci použít šátky, jsou hodně oblíbené, rozproudí pohyb a navádí děti i dospělé k rozšíření pohybového repertoáru a prožitku.
TIPY NA HUDBU: Flow (René Aubry), Vltava (Smetana), River flows in you (Yiruma), Voda voděnka (Svěrák, Uhlíř), vhodná je i různá klavírní hudba nebo hudba s přírodními zvuky vody.