CÍL: Děti se naučí rozumět pojmům souvisejícím s tématem vody v krajině. Uvědomí si, že krajina může být zdravá, nebo poškozená.4
ČAS: 45 min.
POMŮCKY: pracovní listy, tužky, pastelky, básnička Samá voda
POSTUP: Děti si společně přečtou báseň Samá voda a povídají si nad jejím významem. Poté si prohlédnou obrázek na pracovním listu.
Samá voda
Na počátku – kapička,
z kapky říčka maličká,
a když říčka s řekou splyne,
přidají se další, jiné
vody ze všech stran,
a z kapky je – oceán.
(J. Brukner)
Pedagog se nejprve zeptá žáků, zda se jim taková krajina, která je na obrázku, líbí. Zeptá se, proč ano, proč ne?
Žáci s pomocí pedagoga přiřazují pojmy k písmenům v obrázku krajiny. Vyjde jim tajenka: Zdravá krajina.
Žáci si poté mohou nakreslit své oblíbené místo v krajině. Doporučujeme pedagogovi si předem tajenku vyluštit.
REFLEXE: Pedagog se zeptá dětí, proč nám vyšla v tajence zdravá krajina? Může být krajina zdravá nebo nemocná (poškozená)? Jak se nemocná krajina projevuje a jak se projevuje zdravá krajina?
Možné odpovědi:
Zdravá krajina:
Je pestrá. Střídají se zde pole, louky, lesy, remízky, tůňky, aleje aj.
Žije v ní hodně různých živočichů, protože tam je dostatek různých úkrytů, stromů, potravy apod.
Rostou tam různé rostliny – různé druhy stromů, kytek, rostliny, které mají rády mokro, rostliny, které mají rády sucho apod.
Je v ní voda.
Nemocná krajina:
Nejsou v ní stromy.
Je suchá.
Málo rostlin a málo zvířat.
Stejná, není různorodá.
TIP PRO PEDAGOGA: S malými dětmi si pedagog může báseň zdramatizovat a naučit zpaměti.