Cíl: Reflexe k předchozím aktivitám, uvědomění si vlastního vztahu k půdě.19

Pomůcky: papíry, tužky

Čas: 10 min

Postup: Pedagog položí otázku: Co vše mě napadá k tématu půda? Jaký má půda význam pro mne? A jaký vztah mám já k půdě?
Po dobu 3-5 minut studenti volně píší, co je napadá. Na závěr si mohou přečíst, sdílet své texty, ale nemusí. Nenutíme.

Popis metody
Požádejte studenty, aby ve třech až pěti minutách napsali o nějakém tématu vše, co je napadne, případně aby si odpověděli na připravenou otázku. Ujistěte je, že psaní je pouze pro ně samotné, a pokud se budou chtít o zapsané myšlenky podělit, bude to čistě na jejich rozhodnutí. Seznamte je s pravidly volného psaní, která je možné vyvěsit na viditelné místo. Minutu před koncem je upozorněte na blížící se časový limit. Po dopsání je nechte, aby si text po sobě přečetli a podtrhli si v něm myšlenky, které je zaujaly. Dejte prostor pro sdílení – myšlenky je možné sdílet ve dvojicích či s celou skupinou. Do sdílení zapsaného nikoho nenuťte.

Pravidla volného psaní

  1. Piš po celou dobu vše, co tě k tématu napadá.
  2. Piš souvislý text, ne jen jednotlivá hesla nebo body.
  3. Nevracej se k napsanému, nic neopravuj a nevylepšuj, co už je napsané.
  4. Pokračuj v psaní, i když tě nic nenapadá – zapisuj i pomocné věty.
    (např. „Teď mě nic nenapadá…“, „Jak by šlo pokračovat?“), ale snaž se vrátit k tématu.
  5. Nenech se ve svých nápadech brzdit pravopisem.