CÍL: Žáci přes smysly (sluch) vnímají a poznávají různé druhy krajiny.2

ČASOVÁ DOTACE: 30 min.

POMŮCKY: venkovní prostředí, podložky na sezení, papíry, tužky

POSTUP: Pedagog se vydá se třídou na vycházku, najde si příjemné místo, prostor dostatečně velký pro všechny. Místo vhodné ke ztišení, zaposlouchání se, zkoumání zvuků. Pedagog dá dětem instrukci, ať si najdou místo, kde se jim bude cca 10 min pohodlně sedět (může to být i méně nebo více – podle vyspělosti žáků) a dokáží se zde uvolnit. Nejdřív je vhodné vyladit se na své tělo a dech. Pak se pedagog a žáci zaposlouchají do všech zvuků v blízkém okolí i do zvuků přicházejících z dálky. Zvuky jen vnímají, nehodnotí jako příjemné či nepříjemné, nepřemýšlejí o nich, pouze pozorně naslouchají. Pak zvuky nakreslí na papír jako jednoduchou kresbu. Přidají i popis, např. holub, moucha, auto, křik dětí… Děti si navzájem nákresy prohlédnou.

REFLEXE: Jak se vám pracovalo/poslouchalo? Co se vám dařilo/co vás rušilo? Co překvapilo? Je nějaký zvuk, který byste neslyšeli, kdybyste nebyli takto potichu, ale například krajinou jen procházeli? Co byste příště udělali jinak (např. našli si pohodlnější/tišší místo)? Poznali jste v cizích mapách jednotlivé zvuky? Odkud pocházely zvuky, které jste slyšeli? Zaměřte se na původ zvuků a podle nich charakterizujte zkoumanou krajinu (městská, přírodní,…). Pobavte se o jednotlivých typech krajiny, k čemu je člověk užívá, co nám poskytují apod.