CÍL: Soustředěnost, všímavost, hlubší prožitek v přírodě, spolupráce.7
ČAS: 30 min.
POMŮCKY: šátky na zavázání očí
POSTUP: Na zajímavém místě v lese rozdělíme žáky do max. šestičlenných skupin. Všichni si zaváží oči a každá skupinka se seřadí do zástupu a chytí se jeden po druhém za ramena. Pouze první ve skupince – hlava housenky – vidí. Pedagog řekne dětem, že housenka pomalu putuje krajinou a tam, kde se jí líbí, se chvíli zastaví. Zbytek těla housenky si může v takovou chvíli uvolnit ruce a ohmatat, co se kolem ní právě nachází. Po tlesknutí hlavy se zbytek těla opět propojí a putuje dál.
Na pedagogovo znamení se housenky v tichosti rozejdou a vedou ostatní na zajímavá místa (mezi mlází, kolem mechového polštáře, hromady kamení…). Na zajímavých místech se hlava zastaví a nechá zbytek housenky chvilku vše ohmatat. Po uplynutí 15 minut pedagog putování housenek ukončí, housenky se zastaví, žáci sundají šátky a snaží se najít stejnou cestu zpět k výchozímu místu.
REFLEXE: V cíli si mohou housenky ve svých skupinkách, nebo v rámci celé třídy v kruhu sdělit dojmy.
Poznali žáci, na co sahali? Jaké bylo nechat se vést spolužákem? Museli sladit rytmus chůze, aby o sebe nezakopávali? Bylo těžké zůstat potichu a nesmát se? Zvládli to všichni? Co kdo vnímal při putování nejintenzivněji (potřebu vyladit se na ostatní, zastávky, hledání zpáteční cesty…)? Jaké bylo pro hlavy vést zbytek housenek?
POZNÁMKA: Máte-li živou skupinu dětí, je lepší, aby každou skupinku provázel jeden dospělý, který pomůže skupince udržet klid a koncentraci.