Cíl: Studenti se poznávají a popisují funkce lesa přímo v terénu, pozorují všechny prvky a děje. Zapojují smysly, zvyšuji senzitivitu vůči přírodnímu prostředí.
ÚVOD: BRAINWALKING
Čas: cca 20 min
Pomůcky: tabule
Pedagog se na úvod zeptá třídy: K čemu a komu je dobrý les/slouží les?
Pomocí metody Brainwalking sesbírá odpovědi a nápady studentů. Tato metoda je velice podobná brainstormingu, ale účinnější, protože dává prostor i méně aktivním, tišším studentům, zapojuje tělo, rozproudí energii.
Postup:
Studenti pracují samostatně, na papír si napíší své nápady, pedagog uvede časový údaj: “např. máte na to 3 min.” Pak vstanou, projdou se po třídě a na povel pedagoga si sednou na jiné místo, na svém místě nechají papír s odpovědí/nápadem a pokračují další 3 minuty v doplňování nápadu někoho jiného. Stejným způsobem se vymění ještě jednou. Ve finále se všechny nápady sepíšou (stejné se sloučí), stejně jako u klasického brainstormingu na tabuli. Ke všem nápadům pedagog přidá seznam funkcí (viz víže) a nechá studenty, ať přiřadí nápady z brainwalkingu k příslušné funkci.
Členění funkcí lesa:7
1. Produkční: produkuje dřevo, slouží myslivcům
2. Mimoprodukční:
2a Ekologická/environmentální
2b Rekreační
2c Klimatická
2d Půdoochranná
2e Vodohospodářská
2f Krajinotvorná
2g Zdravotní
2h Sakrální
AKTIVITA ROZHLÉDNI SE – průzkum lesa8
Čas: 90 min – dle možností i víc
Pomůcky: PL Funkce lesa
Postup:
Pedagog se se studenty vydá na průzkum do lesa, k dispozici mají záznamový arch PL Funkce lesa. Jejich úkolem bude popsat funkce lesa přímo v lese.
Zadání: Les poskytuje lidem mnoho produktů a funkcí. Procházej lesem pozorně a buď vnímavý/á ke svému okolí, ke všemu, co vidíš a cítíš. Zároveň přemýšlej, jaký produkt nebo funkci lesa právě pozoruješ nebo prožíváš. Zjištěné zaznač nebo zapiš níže.
Společná reflexe ve třídě nebo v terénu:
Možné otázky: Jak se vám v lese “pracovalo”, jaké bylo pozorování? Jak to bylo náročné? Co vás překvapilo? Přišli na něco nového? Převažovala podle vás určitá funkce nad druhou? Jakou funkci byste preferovali vy, pokud byste byli majitelé/hospodáři v lesích?