Cíl: Studenti vlastními slovy vyjádří, co je bioodpad, v jakém procentuálním množství se nachází v komunálním odpadu, jak s ním lze v obci nakládat. Popíše výhody a nevýhody jednotlivých způsobů nakládání.14

Čas: 45 min

Pomůcky: pracovní listy, příloha s obrázky s různými druhy nakládání s bioodpadem

Pedagog na začátek hodiny položí otázky:

  1. jaké pocity, emoce, dojmy v žácích vyvolává pojmem ODPAD? Může poslat tzv. mluvící předmět, kdy své nápady říká vždy jen ten, který předmět drží.
  2. jaké emoce a dojmy v žácích vyvolává pojem BIOODPAD (opět asociace).
  3. napadá někoho, jak by se dal „bioodpad“ přejmenovat, aby nevzbuzoval negativní dojem? (pokud vzbuzuje)

Studenti si vylosují kartičku s obrázkem s tématikou nakládání s bioodpadem (bez popisků). Hledají spolužáky, kteří mají obrázek se stejným typem nakládání s bioodpadem. Na obrázcích jsou vyobrazeny různé druhy nakládání s bioodpadem. Vznikne tak 5 skupinek:

  1. Domácí kompostování
  2. Kompostárna
  3. Bioplynová stanice
  4. Skládka
  5. Spalovna

Studenti ve skupince vypracovávají pracovní list na své téma (typ nakládání s bioodpadem). Nejprve odpoví v PL na otázky:

  • Co je to bioodpad? (je odpad, který je schopen přirozeného rozkladu s a nebo bez přístupu vzduchu.
  • Kolik % tvoří bioodpad v celkovém množství odpadu?
    Na Slovensku i České republice je množství bioodpadu 40-50%.
  • Jak s bioodpadem nakládá Vaše obec?

Studenti dále zkouší vymyslet klady a zápory k jednotlivým druhům nakládání s bioodpady dle rozdělení do skupinek. Pedagog je vyzývá, aby se zamysleli nad:
Dostupností a existující infrastrukturou
Nároky na ŽP, příp. jeho znečištěním
Výstupy, přínosy
Nárokem na pracovní sílu
Finanční stránkou
Vznikem nových pracovních míst
Vhodností lokality na pozemcích města
Akceptovatelnost obyvateli…

Následuje otázka: Co dělají žáci s bioodpadem doma, ve třídě, ve škole, na ulici apod.? Dalo by se s ním něco dělat? Mají nápad? Např. v Libereckém kraji se dá získat krajská dotace na předcházení vzniku odpadů (vč. bioodpadu). Studenti by mohli sami zkusit pro školu vymyslet inovaci, sepsat nápad.
Např.- školní kompostér, vermikompostér na chodbu, atp.

Bioodpad. Kam s ním? – pokračování

+
skládkaNejběžněji využívaná cesta nakládání
s bioodpadem.
Nemusí se třídit.
Odpadají náklady na separovaný sběr.
Nemusí se nic měnit.
Dobrá infrastruktura.
Výluhy znečištěných vod.
Únik skleníkových plynů.
Zábor území.
Hyzdí krajinu.
Nejméně vhodný způsob nakládání
s bioodpadem.
kompostárnaVznik kvalitního hnojiva-kompostu.
Nízké náklady.
Neprodukuje škodlivé emise.
Neprodukuje výluhy.
Zmenšuje podíl bioodpadu
v komunálním odpadu.
Nová pracovní místa.
Ve velkých kompostárnách narůstá díky
hnití uvnitř kompostu vysoká teplota,
která dokáže zahubit řadu patogenů,
plísní, atp.
Musí být zaveden systém separovaného
sběru.
Musí být zřízena logistika (doprava).
Je třeba vybudovat kapacity v okolí obce.
Změna myšlení.
Za kompost se platí.
Kompost často obsahuje různé kousky
plastů po „nezodpovědných třídičích“.
bioplynová staniceProdukce tepla.
Produkce elektrické energie.
Produkce kvalitního hnojiva-digestátu.
Neprodukuje škodlivé emise.
Zmenšuje podíl bioodpadu v komunálním
odpadu.
Náročné na surovinovou skladbu.
Vysoké investiční náklady.
Náročné na obsluhu.
Na poli se pěstují energetické plodiny
místo potravinářských – zábor orné půdy.
domácí kompost/kompostérNejlevnější způsob nakládání
s bioodpadem.
Odpadají náklady na separovaný sběr
a dopravu.
Vznik kvalitního hnojiva-kompostu
pro vlastní potřebuu.
Zmenšuje podíl bioodpadu v komunálním
odpadu.
Mohu dohlédnout na to, co do kompostu
dávám (chemicky neošetřené plodiny,
nebezpečné plísně, atp.)
Chybí povědomí, je třeba osvětová
kampaň.
Nízká teplota vznikající při hnití, která
nedokáže zahubit všechny patogeny,
plísně, atp…
Moderní uspořádání zahrad: anglický
trávník, trampolína.
Horší řešení v panelové zástavbě.
Existuje i však komunitní kompostování,
kdy se několik rodin domluví na společ-
ném kompostování a využívání kompostu.
spalovnaZisk elektrické energie.
Oproti skládkám nižší zátěž životního
prostředí.
Nejdražší možný způsob nakládání
s biodopadem.
Škodlivé emise do ovzduší.
Plýtvání cenným materiálem.

Bioodpad. Kam s ním? – pokračování

Studenti zkusí seřadit jednotlivé způsoby nakládání a sestavit tzv. hierarchii nakládání s bioodpady. Od způsobu nakládání nejšetrnějšího k životnímu prostředí po způsob nejméně šetrný. Výsledkem by mělo být níže uvedené uskupení:

Nejšetrnější k životnímu prostředí:
Domácí kompost/kompostér — učitel upřesní, že se jedná o předcházení vzniku odpadu. Bioodpad je využit přímo na místě ke zúrodnění půdy.

Kompostárna — učitel upřesní, že se jedná o jednoduchou technologii, rozklad bioodpadu za přístupu kyslíku. Kompost je využit k dodání organické hmoty zpět do půdy. Je třeba zvážit náklady na dopravu.

Bioplynová stanice — učitel upřesní, že technologie je náročnější na obsluhu a rovněž energeticky. Vznikne digestát, který lze použít k hnojení, a elektrická energie. Též ale vznikají náklady na dopravu.

Spalovna— učitel upřesní, že vznikne alespoň nějaké množství elektrické energie.

Skládka — učitel dodá, že skládka neskýtá téměř žádné benefity. Může poskytnout pracovní místa. Skládka zabírá území, unikají z ní skleníkové plyny, toxické výluhy.

  • K čemu je dobrá organická hmota v půdě?
    Zdroj živin pro rostliny, zdroj energie a živin pro půdní mikroorganismy, biologická sorbce živin (brání rychlému vyplavení živin z půdy), zvyšuje pórovitost půdy, zlepšuje transport vody v půdě, zvyšuje infiltraci vody do půdy, zlepšuje zadržování vody v půdě.
  • Jak zemědělec může zvyšovat podíl organické hmoty v půdě?
    Kompostovaný hnůj, hnůj, meziplodiny, ponechání posklizňových zbytků na poli.

Infotext:
Minerální hnojiva účinkují rychle, rostlinám dodají potřebné prvky k růstu, ale dlouhodobou úrodnost půdy podpořit neumí. Naopak ji mohou zatěžovat, brzdit práci užitečných mikroorganismů a znečišťovat spodní vody, zvláště pokud jsou dávkována neopatrně. Organická hnojiva rostliny vyživují také, ale navíc i pečují o zdraví a dlouhodobou úrodnost půdy. Ta se mohou do půdy dodat v podobě hnoje, kompostu, jíchy, ale i pomocí tzv. meziplodin, což jsou plodiny, které se nepěstují pro sklizeň a zisk, nýbrž pro pokryv půdy, obohacení půdy o organické látky aj. Přispívají totiž k tvorbě nezbytného humusu – právě díky němu je půda kyprá, schopná udržet vláhu i živiny. Půda bez humusu je mrtvou hmotou, do které musíte minerálních hnojiv dodávat stále více, a většina se stejně odplaví.16