Cíl: Studenti se zamyslí nad vlastním vlivem – osobní silou ve vztahu k environmentálním problémům.
Pomůcky: lepící guma, napsané citáty každý na barevnou A4 (2 sady do třídy)
Čas: max.15 min
Postup:
Pedagog rozloží/vyvěsí po třídě citáty různých autorů. Žáci se v tichosti pohybují po třídě asi 5 minut, projdou si všechny citáty a zamyslí se nad nimi.
Použité citáty:
„Neříkej, že nemůžeš, když nechceš. Přijdou dnové, kdy to bude daleko složitější a horší: budeš chtít a nebudeš moci.“ (Jan Werich)
„Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku, než proklínat temnotu.“ (Konfucius)
„Ať už máme ujít jeden nebo tisíc kilometrů, první krok zůstává vždy tím prvním, neboť druhý nemůžeme učinit, dokud jsme neučinili první.“ (M. Gándhí)
„Zvedni svůj zrak a podívej se nahoru. Pohlédni na tu krásnou oblohu, která se klene nad tebou. Celý vesmír je také v tobě. Pamatuješ, jak jsi hořel ve hvězdách? Možná jsou v tobě skryty netušené možnosti.“ (J.Seed, P. Flemingová, J.Macyová a J. Holuša, Myslet jako hora)
„Volba budoucnosti, záleží vždy a neustále jen na tobě. Ale pamatuj, že je to aktivní volba – není to jen nadějeplná fantazie.“
(Ten, který loví jeleny, Proroctví amerických indiánů)
Pedagog dá na závěr prostor pro studenty, ať vyjádří, který citát je oslovil a proč. Jak citáty chápou a jestli vnímají jejich společné poselství/myšlenku.
Komentář: Často máme pocit, že se v něčem cítíme bezmocní, že nemáme vůbec možnost stav věcí ovlivnit, protože o nich rozhoduje někdo jiný. Nebo cítíme potřebu něco změnit, ale čekáme na nějaký impulz, protože zároveň cítíme obavy, strach nebo něco jiného, co nás drží zpátky. Když však poznáme možnosti, řešení nebo máme vizi, je už „jen“ potřeba najít způsob, jak tuto vizi prosadit.
Přechod k další aktivitě: Téma vlastní moci je tématem další aktivity.