CÍL: Žáci se zklidní a zaměří pozornost na přírodu, vyladí se na vnímání přírodních krás.11
ČAS: 15 min.
POMŮCKY: žádné
POSTUP: Pedagog vyzve děti, aby se samostatně prošly po okolí a vytipovaly si přírodninu (rostlinu, kámen, větev, list, skálu…), která je něčím zaujala. Poté se rozdělí do dvojic. Jeden zavře oči, druhý je ten, kdo „slepého“ vede k přírodnině, kterou si předtím vybral. Je třeba upozornit na to, že ten, kdo vidí, přebírá plnou zodpovědnost za toho, kdo nevidí. Jedná s ním opatrně, jemně pomocí dotyku na rameni vede svého spolužáka. Aktivita probíhá mlčky. Po stisknutí ramene slepý může otevřít oči. Vidící ustoupí o tři kroky zpět a nechává v tichosti spolužáka pozorovat danou věc. Pedagog ještě před aktivitou vysvětlí, že slepý po otevření očí v tichosti pozoruje místo/věc, k níž ho kamarád zavedl. Může se v tichosti přírodniny zeptat, zda mu chce něco sdělit, jak se jí daří, zda je spokojená, nebo jestli ji něco trápí, popř. jen se dívat a zkusit se cítit jako ona přírodnina.
Žákům necháme na tiché pozorování 1–2 min (dle soustředění, věku apod.).
Dvojice se vymění a aktivita se zopakuje.
REFLEXE, SDÍLENÍ: Pedagog vyzve žáky, aby se v tichosti vrátili zpět do kruhu a sdíleli pocity. Vidící mohou říci, proč vybrali danou přírodninu, čím je zaujala. Nevidící mohou sdělit své pocity, jak se cítili, když je spolužák vedl a když mohli „vyfotit“ přírodu.
ROZŠÍŘENÍ AKTIVITY: Zapamatovat si nejzajímavější fotografii a pokusit se ji namalovat – buď hned nebo až ve škole. Z fotografií se dá uspořádat výstava.