Cíl: Studenti identifikují míru moci a bezmoci v jednotlivých oblastech života.20
Pomůcky: PL Květina moci (viz Příloha Květina moci), flipchartový papír
Čas: 30 min
Postup:
Studenti si nejdřív samostatně vyplní jednotlivé oblasti – okvětní lístky PL Květina moci. Pedagog je požádá, ať se nejdřív ztiší a chvíli se soustředí na svůj dech a vnímají celé svoje tělo. Pak se zamyslí nad různými oblastmi života, související s klimatickou změnou. Posoudí své možnosti, jak mohou ovlivnit jednotlivé oblasti.
Každou oblast označí nejdřív čísly 1 – 5 (1 – jsem bezmocný, nemůžu danou oblast vůbec ovlivnit/5 – rozhoduji plně o této oblasti, můžu ji plně ovlivnit). Následně doplní zdroj své moci nebo bezmoci (názor nebo pocit), díky čemu nebo jak mohou danou oblast (ne) ovlivnit. Pak ke každé oblasti přidají ještě 2 konkrétní nápady, jak zvýšit svůj vliv na danou oblast.
Pracují nejdřív samostatně v PL, pak si ve dvojicích sdílejí a doplní své záznamy. Na závěr žáci společně sepíší na flipchártový papír všechny nápady, a vytvoří tak seznam nápadů/kroků, které můžou sami realizovat ke zlepšení stavu dané oblasti. S tímto seznamem (nápadníkem) mohou dále pracovat v rámci dlouhodobějšího školního projektu.
Otázky k diskusi a reflexi: Jak vám to šlo? V jaké oblasti jste se cítili silní a mocní? Kde to bylo těžší? Které nápady spolužáků vás zaujaly a poslouží vám jako inspirace do života?
Cvičení může otevřít i další otázky k diskuzi související s mocí a jejím uplatňování ve společnosti. Tak se můžete dotknout tématu odpovědnosti, která by měla jít ruku v ruce s podílem moci.