Cíl: Studenti pochopí pojmy globální a lokální a dají si je do souvislosti s klimatickou krizí a svým osobním jednáním. Studenti si uvědomí vlastní roli a fakt, že oni sami jsou také součástí řešení. Studenti jsou inspirováni a motivováni k odpovědnosti a aktivnímu konání.15
Čas: 45 min
Pomůcky: kartičky podle tabulky (Příloha Mysli globálně, konej lokálně), upravený prostor třídy, lavice se rozmístí do kruhu
Postup:
Pedagog začne aktivitu tím, že napíše na tabuli heslo „Mysli globálně, jednej lokálně“. Ujistí se, že žáci rozumějí jednotlivým pojmům globální/lokální a dále se dotazuje, jak chápou význam celého hesla. Vyslechne několik názorů na význam hesla a pozve je k aktivitě, kde bude heslo vysvětleno, studenti ho sami uplatní. Aktivita je dělená do dvou částí:
- Rozdělení do skupin globální – lokální. Seřazení se do kruhů.
Každému studentovi pedagog rozdá jednu kartičku s textem. Následuje úkol:
Přečtěte si text na kartičce a rozhodněte, jestli se obsah textu řadí k lokálnímu nebo globálnímu pojmu. Podle toho vytvořte dvě skupiny seřazené do kruhů. Vnější kruh bude tvořit skupina lokální a uvnitř bude globální. V rychlosti pedagog zkontroluje zařazení studentů a pokračuje v zadání další části úkolu, kde mají studenti najít souvislost mezi globálním a lokálním. - Vytvoření propojení „Myslím globálně, jednám lokálně“.
Jaké globální důsledky má moje lokální konání? Vnitřní „globální“ skupina zůstane stát a „lokální“ žáci vyhledávají podle obsahu kartičky související globální důsledek. Pedagog doporučí, aby studenti zvážili všechny souvislosti na základě předchozích vědomostí a logického úsudku. Během aktivity se mohou radit a diskutovat.
Když všichni vytvoří propojené skupinky globální – lokální, prezentují ostatním své propojení, a to ve stylu „Myslím globálně, konám lokálně“, tedy např. Myslím globálně na úbytek pralesů, proto jednám lokálně a sázím stromy, nekupuji tropické dřevo apod.
Řešení: Přiložená tabulka je jednou z možností propojení globální – lokální. Existuje vícero kombinací a možností, důležité je, aby studenti chápali princip a souvislosti. Dokázali si svůj názor logicky obhájit. Pedagog zmíní, že někdo se může přiřadit i k vícero “globálním důsledkům”, stačí vybrat jeden.
Kartičky k rozstříhání:

Reflexe: Dejte studentům prostor ke sdílení. Možnost vyjádřit své dojmy a myšlenky z průběhu aktivity.
Pedagog se ptá: Co se jim dařilo, co bylo obtížné? Je něco nové a chtěli by to sdílet? Překvapilo je něco?
Závěr: Pedagog uzavře aktivitu v tomto smyslu: „Všechny velké věci se skládají z malých zdánlivě nevýznamných částí a procesů. Tak jako naše tělo se skládá z miliard vzájemně propojených buněk a orgánů, tak i planeta Země a lidská společnost jako živý organismus funguje na základě lokálních procesů, které ovlivňují celek. Globální problémy jsou bez hranic a týkají se všech. Mnohé z nich mají ale lokální, regionální nebo národní původ, a tedy i lokální řešení.“ Cílem je pochopení aktuálního a známého hesla s odkazem na praktické použití v každodenním životě.
Další zdroje a inspirace k tématu – jsou k dispozici na youtube:
Film Mysli globálně, jednej lokálně, FR 2014
Příběh Věcí, Free Range Studios 2007, Krátký film 20 min
Muž, který sázel stromy, film.
Příběh balené vody, Free Range Studios 2007, Krátký film 8 min
Tip na rozšíření: Příběh balené vody
Čas: max. 20 min
Pedagog pustí studentům krátký film. Po zhlédnutí videa drží v ruce láhev balené vody a vede se studenty přibližně 10 minutový dialog/diskusi na téma:
Je v pořádku, aby se balená voda převážela kamiony na vzdálenost stovky kilometrů?
Mohu to jako odpovědný zákazník nějak ovlivnit?
Jaký podíl z celkové ceny podle vás tvoří hodnota vlastního zboží? Kolik naopak připadá na dopravu, nevratný obal, reklamu a zisk prodejců?
Proč lidé kupují balenou vodu? Co by se stalo, kdyby většina lidí pila balenou vodu?