„Nikdy nejste moc malí na to, abyste mohli něco změnit.“
(Greta Thunberg)

Pokud se do této aktivity pustíte, doporučujeme předem zhlédnout s žáky kultovní animovaný film Muž, který sázel stromy (30 min), nebo si společně přečíst stejnojmennou knihu s krásnými ilustracemi.

CÍL: Probuzení a navázání hlubokého vztahu k lesu a k místu, sledování vývoje lesa v přímém přenosu, aktivizace žáků i občanů.23

ČAS: dlouhodobý projekt

POSTUP: Aktivita Nový les je dlouhodobým projektem, který vyžaduje nadšené a odhodlané pedagogy, poměrně velké úsilí a hodně času. Má však nedocenitelnou hodnotu. Výsadbou nového lesa a péčí o něj získají žáci vazbu k místu, k jednotlivým stromům, vidí výsledky své práce, získávají osobní zkušenost s reálným životem, prací, spoluprací, řemeslem aj. Jde také o mocný nástroj v boji proti environmentálnímu žalu, který dnes postihuje nejen dospělé, ale i mládež a děti. Vysazením vlastního školního lesa vám vznikne školní lesní laboratoř, již můžete užívat se všemi ročníky školy v průběhu celého roku. Do výsadby a péči o školní les můžete přizvat i rodiče, bývalé absolventy, přátele školy atd. Aktivita se tak může stát i klíčem k občanskému aktivismu.

Školní lesní laboratoř můžete využít pro řadu dlouhodobých experimentů – měření přírůstků jednotlivých druhů stromů, sledování vývoje různých lokalit (část lesa můžete osadit, část lesa ponechat samovolnému vývoji, část oplotit, část nechat bez oplocení…), měření různých chemických a fyzikálních parametrů aj. Při plánování výsadby se seznámíte s jednotlivými stromy, jejich vlastnostmi a požadavky na stanoviště, budete muset otevřít i téma oteplujícího se klimatu. Pozvěte si různé odborníky, kteří vám o lese mohou mnoho prozradit a poradit.

Celá aktivita může být velkou radostnou hrou pro pedagogy i žáky. Abyste se v celé záležitosti necítili na začátku ztraceni a vyhnuli se řadě počátečních chyb, navštivte webové stránky nebo si pořiďte k ruce publikaci Školní les. Obojí pochází z rukou školského zařízení pro zájmové a další vzdělávání Chaloupky, o.p.s., které s výsadbou školních lesů začalo.

SOUČASNÝ LES

Lesy, jak je známe dnes, mají s původním přírodním lesem společného jen velmi málo. Většinou je tvoří čistě smrkové nebo borovicové porosty, kde lesníci zasázeli stromy v hustých řadách, aby dosáhli co nejvyššího výtěžku dřeva. Takové lesy se nazývají monokultury, protože sestávají pouze z jednoho rostlinného druhu. Přirozeným lesem naší zeměpisné šířky je les smíšený z listnatých a jehličnatých stromů. Z listnáčů se v něm nejčastěji uplatňují duby, buky, jasany, javory, břízy a jilmy, z jehličnanů pak smrky, borovice a jedle. Jedle, smrky i borovice u nás v minulosti rostly od podhůří až po hory. Jedle se v našich lesích objevovala poměrně hojně, ale následkem zněčištěného ovzduší a kácení na stavební dřevo mnohde vymizela. Kvůli klimatické změně se mění krajina a na našem území je toho nepřehlédnutelným důkazem právě les. Nastal čas, abychom se na les nedívali jen jako na zdroj dřeva, ale především na významný prvek, který ovlivňuje klima i mikroklima, má vliv na koloběh vody v přírodě, fixuje uhlík a je zdrojem biodiverzity.