Cíl: Studenti simulují kritický moment, seznamují se se zásadní změnou pravidel,
jiným pohledem na řešení, diskutují.19

Čas: 45 min

Pomůcky: Sirky s barevnými hlavičkami, špejle, izolepa, provázek, plastelína, nůžky, lísteček s informací “vyhráváte pouze v případě, že věž, na které budete pracovat, bude jediná stojící

Postup:
V následující hře si vyzkoušíme, co se děje v době klimatické krize ve společnosti na příkladu stavění věže.
Hra vybízející jednat v paradigmatu naplňování vlastních potřeb na úkor druhých.
Herní princip: Týmová soutěž, kterou je možné vyhrát nad ostatními, ale je možné volit i strategii pro výhru s ostatními.
Rozdělení do skupin: Potřebujeme 4-5 skupin po přibližně čtyř až šesti lidech. Můžeme rozdělit například rozlosováním zápalek s barevnými hlavičkami, případně se může použít rozdělení z minulé aktivity.

Zadání hry:
Úkolem každé z vašich skupin je postavit za využití nabídnutého materiálu co nejvyšší věž.
Materiál k využití je jednak pro každou skupinu (balík polovičních špejlí = neomezené zdroje), jednak uprostřed místnosti k dispozici pro všechny (izolepa, provázek, plastelína, nůžky = omezené zdroje).
Pedagog představuje rozhodčího, který potvrdí finálního vítěze. Je zakázáno násilí a aktivní boření věží ostatních skupin. Na začátku máte 2 minuty na poradu. Časový limit na hru je 12 minut, na jeho konci vyhrává ten, kdo bude mít nejvyšší věž.
Ve třetině času skupiny dostanou na lístečku tajnou informaci, že vyhrají pouze v případě, že věž, na které budou pracovat, bude jediná stojící (přičemž nadále platí, že věže ostatních skupin nesmí aktivně bořit). Je možné dát instrukci o něco později (např. v polovině či dvou třetinách času – dle pozorování a strategického rozhodnutí pedagoga) té skupině, která je na tom se stavěním věže nejlépe. Je možné podporovat hledání řešení (eskalovat situaci) – nejprve pro jednotlivé skupiny, pak veřejně ke všem: Pokud nic neuděláte, všichni prohrajete. Zbývají 2 minuty do zničení všech věží apod.
Druhý pedagog (pokud je) sleduje dění a zapisuje si poznámky relevantní pro reflexi.
Po uplynutí časového limitu rozhodčí ukončí hru a vyhlásí vítěze, existuje-li.

Možný konflikt 1: O omezené zdroje
Soupeřící strategie: vzít zdroje pro sebe, či případně později ukrást zdroje jiným skupinám
Spolupracující strategie: sdílet či rozdělit zdroje

Možný konflikt 2: O zajištění prvenství v rámci původních pravidel na základě dosavadního vývoje (vidí, jak se daří ostatním).
Soupeřící strategie: snažit se postavit vyšší věž, kopírovat funkční strategie ostatních, škodit jim (brát zdroje…)…
Spolupracující strategie: sdílet zdroje, radit si, začít stavět společnou věž, snažit se mít věže stejně vysoké…

Možný konflikt 3: O zajištění prvenství na základě nových pravidel – snaha o zajištění zboření dalších věží / hledání řešení.
Soupeřící strategie: snažit se přesvědčit skupiny, aby zbořily svou věž, vymýšlet, jak obejít pravidla a věž druhé skupiny zbořit, ignorovat pravidla, hledat spojence v pozorovatelích, přesvědčit/uplatit rozhodčího…
Spolupracující strategie: všechny skupiny zboří vlastní věže a postaví společnou.

Reflexe

  • Jaké to pro vás bylo? Jaké pocity jste prožívali?
  • Co se v průběhu hry odehrálo?
  • Jaké byly klíčové momenty pro vaši skupinu a proč?
  • Kdo vyhrál? A kdo prohrál?
  • Jaký byl vlastně cíl? Postavit (nejvyšší) věž? Kdo stanovil, co znamená nejvyšší?
  • Jakou jste zvolili strategii a proč?
  • Co při spolupráci nefungovalo? Co činilo spolupráci neefektivní?
  • Zapojovali se všichni? Jak? Blokoval někdo něco…?
  • Proč se to nestalo? Proč jste nepřikročili k tomuhle řešení?
  • Jak by to příště mohlo fungovat lépe?
  • Co jsou věci, které společnému řešení bránily/pomáhaly mu?
    Např: neakceptuji změnu pravidel; nenapadlo mě to; nechci bořit vlastní práci; časová tíseň; nevšimnu si změny; nekomunikace; špatně čteme; zvyk na individuální práci;

Doporučujeme konkrétní momenty zapisovat na tabuli.

Aplikace na téma klimatická změna:

  • Vzpomeňte si, co jste z diskuzí o klimatické krizi a snahách o její řešení zaznamenali.
    Diskutujte ve dvojicích/trojicích o tom, jak se v hledání společného řešení projevuje to,
    co nás odvádí od spolupráce, co jsme si vypsali výše?