Metodika: Nová generace proti suchu

Svět i klima se mění. To je fakt, o kterém dnes již nikdo nepochybuje. Stejně tak se nepochybuje ani o vlivu člověka na vývoj klimatu. Teprve před časem jsme si dovolili tuto změnu ve společnosti připustit.

Změny způsobené změnou klimatu však přicházejí mnohem rychleji, než jsme si před pár lety mysleli. Zažíváme je na vlastní kůži. Průměrná teplota na Zemi se od průmyslové revoluce výrazně zvýšila. Podnebí, které nás obklopovalo stovky let a na jehož základě naši předci podle pranostik dokázali předvídat blízkou budoucnost, začíná být nevyzpytatelné a dokáže se měnit i ze dne na den. V přírodě nastávají velké změny, které ovlivňují život na celé planetě.

Celá zeměkoule je jeden ekosystém, ve kterém všechno souvisí se vším, a jakékoliv narušení tohoto systému se projeví jeho vychýlením z rovnováhy. Ale platí to naštěstí i naopak. Každé, byť sebemenší, přírodě blízké opatření může spustit proces obnovy.

Podílet se na obnově krajiny lze mnoha způsoby. Na rovnici, že jedinec nic nezmůže, zapomeňme. V našem projektu se zaměřujeme na jeden dílek klimatické skládačky – projevy sucha, povodní a péči o krajinu. V budoucnu bude krajina vystavována stále častějším a větším extrémům počasí (intenzivní srážky, dlouhá sucha, nečekané povětrnostní jevy aj.). Potřebujeme se na tyto extrémy připravit a zejména předcházet důsledkům – povodním, vysychajícím vodním zdrojům, poškození krajiny i majetku, neúrodě a dalším.

Cílovou skupinou této metodiky jsou studenti středních škol. Mladí lidé v tomto věku berou problémy, které kolem sebe vidí, vážně a upřímně se chtějí podílet na jejich řešení. Jedním z hlavních cílů metodiky je především dát studentům možnost realizace svých nápadů, podpořit je v občanské angažovanosti a ukázat jim, že i oni zmůžou hodně.

Přírodní vědy ve školách mají bohužel stále převážně informativní charakter. Je to svět učebnic. Studenti se učí poznávat krajinu ze skript a prezentací místo toho, aby vyšli ven a všechno viděli a cítili na vlastní oči přímo v krajině. Vycházky do přírody jsou ve většině škol zatím stále považovány za ztrátu času. Kde může být ale učení o přírodě opravdovější než v samotné přírodě? Kde poznáme krajinu lépe než v krajině? Kde uvidíme, co nám vychýlení z rovnováhy přináší než na místech samotných? Jak více pomoci v řešení dopadů klimatické změny než tím, že přiložíme „ruku k dílu“? Přišel čas změnit způsob myšlení. Pozitivní vztah ke krajině svého okolí si mladí budují především prostřednictvím zážitků propojených s konkrétními aktivitami a činnostmi. V okamžiku, kdy se člověk osobně podílí na vytvoření tůňky, zasadí vlastnoručně strom, pomůže upravit tok potoka, buduje si osobní vztah ke krajině v okolí, k živočichům a rostlinám, krajina se v jejich okolí stává „jejich zahradou“. Cítí za krajinu zodpovědnost, chce ji udržet v dobrém stavu.

Hlavní myšlenka metodiky Nová generace proti suchu je inspirována modelem Živá krajina spolku Živá voda, jehož jedním z hlavních cílů je navracení vody do krajiny (zejména pomocí revitalizací toků, niv a mokřadů). Vznikla ve spolupráci Vzdělávacího a kulturního centra Broumov, Jiráskova gymnázia v Náchodě a Gymnázia 1.mája v Púchově a navazuje na metodiku Společně s dětmi proti suchu, která je určena pro 1. stupeň základní školy. S touto metodikou sdílíme i společný úvod a některé stejné typy aktivit, protože myšlenky, z kterých obě metodiky vycházejí, jsou shodné. Studenti a pedagogové dostávají podrobný návod, jak číst v krajině, jak používat svůj mobilní telefon k mapování krajiny a následně počítač k navrhování potřebných opatření vedoucí k nápravě a většímu zadržení vody v krajině. Mohou zažít při práci pocit, že mohou skutečně přispět k nápravě, že dělají něco smysluplného. Je to zkušenost, která je může ovlivnit na celý život.

Jak pracovat s metodikou

Metodika je rozdělena do pěti kapitol
– Klimatická změna, Půda, Les, Krajina, Mapování krajiny.

  • V každé kapitole se setkáte s její stručnou charakteristikou, s přehledným výčtem aktivit, s jejich cílem, popisem a reflexí.
  • Doplňkové aktivity jsou zvýrazněny barevně.
  • Pracovní listy a přílohy naleznete na konci metodiky. Část pracovních listů je přeložena do slovenštiny.
  • Doporučujeme zařadit aktivity do celého školního roku nejlépe formou pravidelných projektových dní. Můžete také systematicky zařazovat aktivity i do jednotlivých předmětů a udržovat tak téma vody v krajině ve třídě živé. Metodika je obsáhlá, tudíž se nabízí možnost rozdělit aktivity do více let.
  • Řada her i experimentů je inspirována aktivitami z ekocenter, z realizovaných školních projektů apod. Index u názvu hry nebo aktivity odkazuje na zdroje těchto inspirací.

    Přejeme hluboké propojení s přírodou, porozumění přírodním principům v krajině, intenzivní zážitky při mapování, invenci při hledání řešení návratu vody do krajiny a radost při jejich realizaci.

Stáhnout celou metodiku

Zde si můžete stáhnout celou metodiku v PDF formátu. Níže pak jednotlivé kapitoly dané metodiky.

Obsah metodiky